22.05.2019

2018 – ännu ett framgångsrikt år för svensk orientering

Fjolåret var ännu ett framgångsrikt år för svensk orientering. Vill du fördjupa dig i vår verksamhet finns nu all dokumentation tillgänglig.

Årsredovisning och verksamhetsberättelse för 2018 finns nu att läsa här. Båda är påskrivna av förbundsstyrelsen, förbundschef och revisor respektive lekmannarevisor. Dokumenten kommer dock att formellt behandlas först på nästkommande förbundsmöte som är inplanerat helgen den 21-22 mars 2020.

Kallelse till ordinarie förbundsmöte kommer under hösten och kompletta handlingar publiceras i början av mars 2020. Men tills dess kan ni alltså läsa om ännu ett händelserikt år för svensk orientering.

- Med våra två övergripande mål – att bli fler och att ha världens bästa landslag – som ledstjärnor kan vi känna oss nöjda när vi summerar 2018. Vi blir fler, även om ökningen stannat av lite, och vi har världens bästa landslag, om än inte i samtliga grenar, säger förbundschef Susanne Söderholm, som fortsätter:

- Vi har verkligen en bred topp och det bådar gott inför framtiden. Våra senior- och juniorlandslag tog totalt 34 mästerskapsmedaljer fördelat på 27 individer.  Här har vi inlett 2019 starkare än vi kunnat drömma om – skidorienterarna har redan kammat hem över 20 medaljer!

Svensk orientering utbildar dessutom som aldrig förr. Totalt har över 400 tränare för barn, ungdom och vuxna nybörjare utbildats. Lägg därtill 180 idrottslärare och totalt har svensk orientering utbildat 2900 idrottslärare sedan projektet startade 2011. Svenska orienteringsförbundets erbjuder vidare arrangörsutbildning och kartritningskurs.

Riksläger arrangeras i Idre Fjäll på sommaren och på Orsa Grönklitt på vintern. Svensk orientering arbetar även framgångsrikt med allemansrätten och tillgången till mark, vi säkerställer att kartor följer kartnormen och vi investerar i våra IT-system.

- Och det råder ingen brist på kreativitet bland våra föreningar; under 2018 fördelade vi över 2 miljoner kronor till 163 Idrottslyftsprojekt i hela Sverige, berättar Susanne Söderholm.

Fler än 200 av landets föreningar arrangerar dessutom Naturpasset och 2018 fanns 35 hittaut-orter – som till starten våren 2019 har ökat till 46 orter.

Nu har vi kommit en bra bit in på 2019 och aktuell verksamhetsplan hittas här. De två ledstjärnorna består – vi ska bli fler och ha världens bästa landslag. Men resorna dit har förändrats en hel del, då vi har en ny idrottsgemensam strategi mot 2025. Några av de nya fokusområdena är jämställdhet, inkludering och sist men inte minst miljö och klimat.

- Jag ser redan fram emot att få skriva nästa verksamhetsberättelse och att få summera allt som vi gjorde 2019 för att få orientering, vår sunda idrott, att bli en idrott för alla, hela livet, avslutar Söderholm.