26.10.2019

Här är de svenska sprintstafettlagen – tv-sändning från 7.30

Under söndagen fortsätter världscupomgången i Kina med en sprintstafett. Förbundskaptenen presenterar lagen som ska representera Sverige.

FÖLJ SPRINTSTAFETTEN LIVE - HÄR hittar du tv-sändningen.

Efter en strålande svensk start på världscupen i Kina fortsätter tävlingarna under söndagen med sprintstafett. Första och sista sträckan kommer att springas av damer medan herrlöpare tar hand om mittensträckorna.

- Vi tror att det blir i parkmiljö. Start och mål vid ett kinesiskt tempel, och så ska de springa runt i ett parkområde där, säger förbundskapten Håkan Carlsson.

Här ovan lite highlights från medeldistansen.

Sverige ställer upp med följande fyra lag (kommentarer från Håkan Carlsson):

Lag 1: Tove Alexandersson, Emil Svensk, Gustav Bergman, Karolin Ohlsson.
”Ett lag som har varit framgångsrikt på många av våra sprintstafetter de senaste åren. Både på världscup och på VM. Det är ett väldigt starkt lag och medlemmarna vet vad de ska göra.”

Lag 2: Alva Olsson, Max Peter Bejmer, Martin Regborn, Sara Hagström.
”Tre av löparna slutade bland de tio främsta på dagens tävlingar. Dessutom gjorde Sara Hagström en riktigt fin sistasträcka på stafetten i Finland. Det är ett lag som blir att räkna med.”

Lag 3: Lilia Forsgren, Eric Börjeskog, Isac von Krusenstierna, Josefin Tjernlund.
”Jag tror det här laget kan överraska imorgon. Alla fyra är stabila och löpstarka.”

Lag 4: Anna Bachman, Oskar Andrén, Albin Ridefelt, Johanna Öberg.
”En spännande outsider som jag vet har hög kapacitet. De kan springa bra imorgon.”

Sverige har i praktiken redan vunnit stafettvärldscupen. Schweiz är tvåa, men:

- Jag tror faktiskt att reglerna säger att om alla våra lag stämplar fel (och därmed diskvalificeras från loppet) samtidigt som Schweiz vinner så är det den sista tävlingens resultat som avgör.

Men det verkar helt osannolikt.

- Ja, så förmodligen kommer vi stå här som segrare i herr-, dam- och lagvärldscupen vilket är sjukt fantastiskt.