18.09.2019

Hittaut mot bröstcancer – leta checkpoints i Stockholm stad

Den 15 oktober på Breast Health Day genomför Bröstcancerföreningen Amazona Stockholm tillsammans med Svenska Orienteringsförbundet ett öppet event där alla är välkomna att delta.

Ta med dig vänner, bekanta, kollegor eller familj och leta checkpoints i Stockholm stad!

– Syftet med eventet är att belysa de positiva effekterna av att röra på sig. Studier visar att fysisk aktivitet minskar risken för bröstcancer och även har en positiv effekt under cancerbehandling, säger Louise Permelin Berg som är företags- och marknadsansvarig på Bröstcancerförbundet.

– Hittaut är ett roligt sätt att ta sig ut och hitta checkpoints, utifrån sina egna förutsättningar, säger Göran Hellgren som är projektledare för hittaut i Stockholm. Det enda du behöver är en hittaut-karta i pappersformat eller i mobilen. Aktiviteten passar alla som vill motionera, själv eller tillsammans med andra, genom att gå, cykla eller springa.

Start från Clarion Hotel Amaranten

Starten kommer att ske löpande under dagen den 15 oktober, kl 11–18.00 från Clarion Hotel Amaranten, (Kungsholmsgatan 31, 112 27 Stockholm). Där registrerar du dig och får din karta eller hjälp med att ladda ned hittaut-appen om du vill använda den. Målet är att du bland drygt 100 utplacerade checkpoints i Stockholm väljer minst fyra som du tar just den här dagen. Påsar med giveaways delas ut till de 50 personer som kommer först i mål kl 11–15.00 och till de 50 som kommer först i mål kl 15–18.00.

Hitta minst fyra checkpoints – var med i tävling

Alla som funnit fyra checkpoints och registrerat sig för hittaut är dessutom med i en utlottning av tre fina paket med presenter från några av Bröstcancerförbundets samarbetspartners. När du registrerar dig vid starten får du veta var målgången är där du ska visa koderna för de checkpoints du har tagit senast klockan 19.00.

Flera rosa aktiviteter

Även i övriga delar av landet sker aktiviteter i samband med hittaut mot bröstcancer. I Nolhaga, utanför Alingsås, ordnade till exempel bröstcancerföreningen SVEA och orienteringsklubben Skogshjortarna OK en hittaut-promenad och i Göteborg kommer bröstcancerföreningen Johanna informera om bröstcancer och sälja rosa band i samband med Göteborg-Majorna OK:s orienteringstävling Höstmedeln.

Om hittaut

Hittaut är Svenska Orienteringsförbundets friskvårdssatsning och det är den lokala orienteringsföreningen som driver initiativet. Hittaut finns på 45 orter och lanserades i Stockholm i slutet av maj. Läs mer om hittaut.