10.06.2019

Larsson tia i masstarten – Förbundskaptenen: "Vi är att räkna med"

Mountainbikeorientering
Under måndagen avslutades mountainbikeorienterarnas EM i Polen med en masstart. Bästa svensk blev Nadia Larsson som slutade på tionde plats. "Jag är mycket stolt över gängets insatser på EM", summerar förbundskapten Peter Olsson.

Efter lördagens EM-brons i sprint fick Nadia Larsson på den avslutande EM-distansen nöja sig med en fin tiondeplats, 7.03 efter segrande danskan Camilla Sögaard. Silvret gick till brittiskan Clare Dallimore, +2.22, medan finländskan Ingrid Stengård tog bronspengen.

På herrsidan var det tuff strid om guldet. Till slut segrade ryssen Anton Foliforov med 23 sekunders marginal till finländaren Kare Kaskinen. Brons till Angel Garcia, Spanien.

Bäste svensk på herrsidan var återigen Viktor Larsson. Efter lördagens fjärdeplats – bara 12 sekunder från bronset – rullade han nu i mål 1.38 efter segraren vilket räckte till 14:e plats.

Sveriges förbundskapten Peter Olsson tar med sig många positiva intryck hem från Polen:

- Vi har visat att vi har tagit steg framåt och att vi är att räkna med. Det känns skönt inför kommande VM i Danmark. Vi har ytterligare jobb att göra och vi kommer att ha ett läger inför VM. Jag vet att vi har utvecklats, men jag är ändå imponerad och mycket stolt över gängets insatser.

Resultat, långdistans, masstart
Damer
1) Camilla Sögaard, Danmark, 66.15, 2) Clare Dallimore, Storbritannien, +2.22, 3) Ingrid Stengård, Finland, +2.31. Svenska placeringar: 10) Nadia Larsson, +7.03, 19) Sara Forsgren, +10.50, 23) Linn Bylars, +11.31.
Herrar
1) Anton Foliforov, Ryssland, 72.18, 2) Kare Kaskinen, Finland, +0.23, 3) Angel Garcia, Spanien, +1:02. Svenska placeringar: 14) Viktor Larsson, +01.38, 15) Marcus Jansson, +2.12, 41) Sebastian Svärd, +9.55, Linus Mood, ej godkänd.