25.03.2019

Orienteringsidrotten fyller 100 – bidra till firandet i vår jubileumstävling!

Under finalhelgen av Swedish League firar vi att det var 100 år sedan den första officiella orienteringstävlingen ägde rum. Nu lyfter vi fram orienteringens fina historia! Berätta ditt bästa orienteringsminne – och tävla om exklusiva jubileumskoppar.

Swedish League-tävlingarna den 3 och 4 maj kommer att avgöras i Saltsjöbaden, på samma ställe som den första orienteringstävlingen arrangerades för 100 år sedan.

Detta jubileum kommer givetvis att uppmärksammas, inte minst på plats. Men vi vill redan nu rikta ljuset mot orienteringsidrottens historia, och det hoppas vi att du också vill.

I dag går nämligen startskottet för vår jubileumstävling, där alla orienterare i hela Sverige uppmanas bidra med sina bästa orienteringsminnen. I prispotten finns fina, exklusivt framtagna jubileumskoppar.

Så här går tävlingen till:

1. Gräv i minnenas arkiv och leta fram ditt bästa orienteringsminne som du förevigat på bild.

2. Publicera bilden på Instagram, hashtagga #orientering100år och skriv ner några rader, där du berättar om ditt minne; vad hände, vilka var med och varför var det så fantastiskt, roligt, jobbigt, galet ...? Om du inte är vän med Instagram – mejla bilden och berättelsen till Svenska Orienteringsförbundets marknadsansvariga Victoria Enbäck på victoria.enback@orientering.se

3. Har du ingen bild men en bra berättelse kan du ändå vara med och tävla. Mejla då din berättelse till Victoria Enbäck.

Senast den 20 april måste du publicera eller skicka in ditt bidrag om du vill vara med i tävlingen.

OBS: säkerställ att de personer som är med på bilden är okej med att den publiceras och att Svenska Orienteringsförbundet fritt får använda bilden. (Vi avser att ställa ut diverse bidrag i samband med Swedish League-helgen i Stockholm och vill också ha möjlighet att publicera bilden och berättelsen på våra digitala kanaler och eventuellt i en bok.)

En jury, som inte bara bedömer bilden utan även berättelsen, kommer att utse de fem vinnande bidragen. Samtliga vinnare får fyra kaffekoppar med den för tillfället framtagna jubileumslogotypen.

Läs mer om 100-årsjubileumet på tävlingarnas hemsida – klicka HÄR.

Swedish League 2019
29 mars, SM, natt, Hässleholms OK