Så blir du en bättre orienterare – dyk ner i vår digitala utvecklingsplan!
28.05.2019

Så blir du en bättre orienterare – dyk ner i vår digitala utvecklingsplan!

Oavsett vilken ambition du har med din orientering vill vi hjälpa dig att utvecklas. Nu finns svensk orienterings nya utvecklingsplan tillgänglig på webben. Här hittar du mängder av kunskap som kan berika ditt idrottande.

SVENSKA ORIENTERINGSFÖRBUNDETS UTVECKLINGSPLAN – KLICKA HÄR!

Svensk orientering ska vara en idrott för alla – hela livet. Våra två övergripande mål är att bli fler orienterare och att ha världens bästa landslag över tid. Avgörande för att vi ska nå dessa mål är att vi utbildar och inspirerar alla som vill utvecklas som orienterare, oavsett förutsättningar och ambition.

Nyligen blev den tredje versionen av vår utvecklingsplan klar, och nu kan du som utövare, ledare eller tränare ta del av expertisens råd digitalt.

Fem kapitel är utgångspunkten: "Må bra", "Frisk+", "Hitta rätt", "Tänka rätt" och "Springa fort". Därtill kommer "Träningsplanering och analys" samt "Utvecklingsprocess".

- Oavsett vilken ambition du har med din orientering är grunden för att utvecklas och att utvecklingen ska vara hållbar att du mår bra. För att bli en bra orienterare behöver du hitta rätt, springa fort och tänka rätt. Till sist behöver du hålla dig frisk och hel, säger Tomas Stenström, idrottschef på Svenska Orienteringsförbundet.

- Framgångsfaktorn för att få en hållbar utveckling över tid är att få till helheten och att den utgår från individens behov. Denna bild summerar vilka färdigheter som är viktiga för att bli en bra orienterare.

- Utöver nämnda fem områden har vi valt att ta med ett par stödområden i form av Utvecklingsprocessen, som beskriver hur en jobbar med sin utveckling samt Träningsplanering och Analys som bland annat ger stöd i hur du kan planera, följa upp och förstå ditt nuläge.

Under varje huvudområde finns en inledning (startpunkt) som svarar på VAD som menas med rubriken, VARFÖR det är viktigt och HUR du ska utvecklas inom området. Alla områden ser lite annorlunda ut vad gäller omfattning och djup.

Huvudsyftet med Utvecklingsplanen är inte att ge fullständig kunskap inom allt utan att få en helhetsbild av vad som krävs, hur du når vad som krävs och sedan finns tips, idéer och vägledning om du vill lära dig mer inom ett område.

HÄR kan du läsa mer om processen för och vilka som varit med och tagit fram den nya utvecklingsplanen.

Här nedan lite olika bilder ur utvecklingsplanen:

TÄNKA RÄTT. Under huvudkapitlet Tänka rätt finns ett område om fokus, där en del handlar om att definera vad som går att påverka och vad som inte går att påverka och hur en sedan arbetar med konkreta beteendemål.

HITTA RÄTT. Under Hitta rätt finns finns färdigheter och metoder som krävs för att bli bra orienterare. Kontrolltagning och att arbeta med hållpunkter är två exempel på detta.

UTVECKLINGSPROCESS. Utvecklingsprocessen beskriver hur en kan arbeta med sin utveckling. Här har fem huvudmoment definierats tillsammans med kontinuerlig reflektion.