25.02.2019

SM 2018 Årets Event: "Verkligen satt Jönköping på orienteringskartan"

SM i orientering 2018 utsågs i helgen till Årets event i Jönköping. Ett stort grattis till gänget som fixade orienteringsfesten!
I helgen avgjordes Jönköpingsgalan, som arrangerats sedan 2000 och som vill lyfta fram lokala organisationer, företag och privatpersoner som gjort något utöver det vanliga.
En av utmärkelserna handlar om Årets event, och där var det arrangörerna av orienterings-SM som fick mottaga priset.
Motiveringen löd:
"På lingonröda tuvor, genom snårig mark och stadsområden, över berg och djupa dalar har vinnarna ritat ut kartan till fem fantastiska event. Med naturen som arena har arrangörerna inte bara skapat en lyckad tävling för tusentals deltagare från hela Sverige, man har även genom ett fint samarbete över kommungränser med sina 12 medlemsföreningar verkligen satt Jönköping på orienteringskartan."
- Mycket roligt att även destinationen och kommunen uppskattade vårt arrangemang liksom deltagare och förbund gjort tidigare. Med detta pris vill jag rikta ett tack till alla 400 ideella funktionärer, det visar att det går genomföra ett sådant här arrangemang med den höga kvalitén fortfarande med ideellt arbete, säger Göran Carnander generalsekreterare för fjolårets SM.