16.09.2019

Stark landslagsledning på plats för 2020

Årets internationella säsong är på väg in i slutfasen med världscuptävlingar i Schweiz och Kina. Svenska landslagets förberedelser pågår för fullt och parallellt planläggs nästa år. Nu kan vi presentera en stark landsledning för kommande år.

Susanne Barkholt har lämnat svensk orientering för att bli damförbundskapten i Norge. Övriga ledare fortsätter, någon roll utvecklas och så tillkommer två namn i landslagsledningen i form av Anneli Östberg och Lina Nilsson.

Övergripande ansvarig för landslagsverksamheten är fortsatt Håkan Carlsson, vars kontrakt som förbundskapten för A-landslaget och landslagschef rullar vidare även över nästa säsong.

- Efter ett galet VM i Norge, med fantastiska prestationer av våra löpare, ska det bli riktigt kul att bland annat jobba fram emot och över det första renodlade sprintvärldsmästerskapet i Danmark i juli samt skogs-EM i Estland en månad senare. Nu har vi skruvat lite på landslagsorganisationen, vilket jag tror är bra att göra då och då, och jag är supernöjd med den organisationen vi har fått till, säger Håkan Carlsson.

Kalle Dalin, som i två år varit juniorernas förbundskapten samt ansvarig för orienteringens gymnasiemiljöer RIG och NIU, blir nu även förbundskapten för utvecklingslandslaget.

Thierry Gueorgiou har förlängt sitt avtal med Svenska Orienteringsförbundet och kommer även framöver att ansvara för orienteringstekniken. Den formella titeln för fransmannen blir nu landslagstränare med ansvar för orienteringsteknik, och vid sin sida kommer han att ha ytterligare två landslagstränare.

Det handlar dels om Anneli Östberg, tidigare förbundskapten som nu gör blågul comeback i rollen som landslagstränare med ansvar för idrottspsykologi; dels om Lina Nilsson som blir landslagstränare med ansvar för fysiologi. I  båda fallen handlar det om deltidsuppdrag. Lina Nilssons roll kommer att vara kopplad mot verksamheten med junior- och utvecklingslandslaget medan Anneli Östberg sannolikt kommer att ägna mest tid åt tävlingar och läger på seniornivå.

Cecilia Åkesdotter som tidigare varit ansvarig för det idrottspsykologiska området kommer att finnas tillgänglig som bollplank och expert i nätverket runt landslagsledningen. Filip Larsen kommer att fortsätta i sin forsknings- och utvecklingsroll inom fysiologi och nutrition kopplat till orienteringslandslaget.

Erik Mattsson är alltjämt landslagsadministratör och juniorlandslagsledare och Martin Holth fortsätter att verka som lagets medicinske koordinator.

Utöver stommen ovan kommer även fortsättningsvis flera duktiga resurspersoner inom olika områden och i olika roller att vara knutna till landslaget. Arbetet de närmaste månaderna handlar om att få till ett optimalt landslagsprogram för 2020 och bemanning på respektive aktivitet.

- Jag är som sagt supernöjd med den organisation vi har satt. Mycket av de grundtankar med landslagsverksamheten och den framgångsrika och högkvalitativa verksamhet vi haft i år och tidigare år kommer vi att bygga vidare på. Vi har ambitionen att inför 2020 kunna ta ett ännu större grepp kring individutveckling i tiden mellan orienteringsgymnasium eller liknande fram till etablerad i A-landslaget, vilket jag tror är en viktig satsning för framtiden. Det känns också bra att ha ett så kompetent gäng i landslagsledningen som med sin spetskompetens verkligen kan stötta löparna till fortsatt utveckling mot världstoppen, säger Håkan Carlsson.

- Vi i landslagsledningen ser fram emot att göra jobbet för att stärka vår position som världens bästa landslag tillsammans med fantastiska löpare, deras bollplank och tränare på hemmaplan samt engagerade och duktiga personer i elitutvecklingsmiljöer runt om i Sverige.

Kick-off inför 2020 blir på höstsamlingen i Södertälje den 15-17 november 2019. Mer information kommer inom kort här på svenskorientering.se.

- Då hoppas vi att många tränare och ledare från hela Sverige tar chansen att vara med, avslutar Carlsson.