01.10.2019

Storsatsning på orientering för personer med synnedsättning

Örebro Läns Parasportförbund får stöd med drygt 3,6 miljoner kronor från Arvsfonden för projektet Vägvisaren som ska ge barn, ungdomar och vuxna med synnedsättning möjligheten att utöva idrotten orientering.

- Det är oerhört glädjande att mottaga beskedet att projekt Vägvisaren har beviljats av Arvsfonden. Vi vill skapa förutsättningar tillsammans med Orienteringsförbundet och dess föreningar för att kunna erbjuda målgruppen personer med synnedsättning att kunna delta i idrotten orientering, säger Torsten Undemar, ordförande Örebro läns Parasportförbund.

Projektets syfte är att ge barn, ungdomar och vuxna med synnedsättning möjligheten att utöva idrotten orientering, att skapa förutsättningar för elever i skolan att uppnå godkänt betyg i ämnet idrott och hälsa genom att klara orienteringsdelen och att visa hur man hittar i och upptäcker sitt närområde/skolområde med hjälp av taktila kartor.

- På Svenska Orienteringsförbundet är vi väldigt glada över att det här viktiga projektet nu blir verklighet. Svensk orientering vill vara så inkluderande som möjligt och vi ser fram emot att samarbeta med projektledningen i Örebro för att skapa bästa möjliga förutsättningar, säger SOFT:s idrottschef Tomas Stenström.

- Örebro Läns Parasportförbunds projekt Vägvisaren är ett bra exempel på hur man kan inkludera och engagera barn, ungdomar och personer med funktionsnedsättning. Runt om i Sverige finns det många goda idéer men oftast saknas pengar. Därför finns Arvsfonden, säger Hans Andersson, enhetschef Arvsfonden.