26.09.2019

Strand skadad – ersätts av Månsson

Lina Strand har skadat ena foten och missar helgens världscuptävlingar i Schweiz. "Det känns tråkigt för jag var i bra form", säger Strand. Ersätter gör Elin Månsson.

Med en dag kvar till årets tredje världscupomgång - tre lopp som avgörs i schweiziska Laufen - har det svenska laget drabbats av en skada.

Lina Strand har fått ont i ena foten och kan inte springa. Istället för att ställa sig på startlinjen på fredagens medeldistans åker Göteborg-Majorna-löparen nu hem för att undersöka foten.

- Det känns tråkigt för jag var i bra form. Men det var ändå ett relativt enkelt beslut för jag vill inte ta några risker för framtiden, säger Strand.

In i laget går istället IFK Göteborgs Elin Månsson som visade riktigt fin form på de senaste SM-tävlingarna.

- Så tråkigt för Lina som hade stora chanser att prestera riktigt bra här i Schweiz. Men bra att hon är klok och långsiktig. Bra också att vi har en så stark reserv i Elin Månsson som nu kan komma ner och springa. Hon är i fin form och det blir bra att hon får springa världscupen, säger förbundskapten Håkan Carlsson.

Världscuptävlingarna i Schweiz består av tre lopp: på fredagen en medeldistans, på lördagen en knockout-sprint och på söndagen en sprint. Därefter återstår bara världscupfinalen i Kina i slutet av oktober.

Både på dam- och herrsidan är det svenskt i topp. Tove Alexandersson är på god väg mot sin sjätte raka totalseger, medan Gustav Bergman har chans att ordna den första svenska totalsegern på herrsidan sedan 1996.

Tävlingarna i Schweiz tv-produceras och sänds på Internationella Orienteringsförbundets plattform - klicka HÄR.