17.04.2019

SVT sänder orienterings-VM: "Erbjuder allt vi önskar"

Årets VM i orientering avgörs i Norge den 13-17 augusti – och nu står det klart att SVT sänder tävlingarna. "Ett VM i orientering erbjuder allt vi på SVT önskar", säger SVT Sports chef Åsa Edlund Jönsson.

HÄR hittar ni SVT:s nyhet.

Orienterings-VM brukar vara synonymt med stora svenska framgångar, och mycket talar för att framgångsvågen fortsätter i sommar när det är dags för ett renodlat skogsmästerskap.

Tävlingarna avgörs i Östfold, i sydöstra Norge, i en terrängtyp som passar de svenska stjärnorna väl.

För-VM i höstas avgjordes i ett närliggande område och då vann Sverige samtliga lopp utom herrarnas stafett.

- Då visade vi verkligen att vi behärskar detta. En sådan galen framgång kan vi inte räkna med igen, men vi har all anledning att vara optimistiska, säger Sveriges förbundskapten Susanne Barkholt, som berättar att målet är att bli bästa nation.

En viktig kugge i det svenska medaljmaskineriet är givetvis världsettan Tove Alexandersson, men förbundskapten Barkholt berättar att det vid sidan av Borlängestjärnan finns en hel rad löpare med medaljpotential:

- Jag skulle räkna upp fler än tio löpare som kan vara med däruppe och fightas om pallplatserna. Det är tufft att ta en plats i det svenska landslaget. Norge och Schweiz är alltid vassa när det blir mästerskap, men vi kommer att vara väl förberedda.

Senast SVT sände orienterings-VM var 2016 när det avgjordes i Bohuslän. Nu återvänder rättigheten till SVT.

- Ett VM i orientering erbjuder allt vi på SVT önskar. Ett spännande mästerskap där stjärnor som Tove Alexandersson har chans att ta medaljer på högsta nivå, säger SVT Sports chef Åsa Edlund Jönsson.

- Vi är glada att kunna visa ännu ett VM med stora svenska guldchanser. VM i orientering blir SVT:s fjortonde VM under 2019, ett fantastiskt sportår i SVT.

Svenska Orienteringsförbundets chef Susanne Söderholm:

- Jättekul att vi nu har det här avtalet på plats. VM i Norge kommer att bli en riktig höjdare att följa, både på plats och i tv!

SVT:s sändningar från Norge kommer att kommenteras av Jacob Hård.

Här är VM-programmet:
13 augusti: Kval medeldistans (tv-sänds inte)
14 augusti: Långdistans
16 augusti: Medeldistans