27.01.2020

TOVE IDROTTSGALANS DROTTNING - VANN JERRINGPRISET

Tove Alexandersson är drottningen av Idrottsgalan. Efter att hon tidigare under kvällen tilldelats både Bragdguldet och Årets kvinnliga idrottare vann hon nu även Jerringpriset. ”Det värmer oerhört”, säger Alexandersson.

Orienteringen står verkligen i fokus på Idrottsgalan. Detta i kraft av ett mycket starkt 2019 som innebar fyra nomineringar till Idrottsgalans olika kategorier.

Tidigt i galan fick Tove Alexandersson sitt Bragdguld, och priset delades ut av 1981-års pristagare Annichen Kringstad:

- Mitt 2019 var helt fantastiskt. Jag har uppnått alla dom drömmar som jag haft, säger Alexandersson som riktade ett extra tack till sin familj:

- De har stöttat mig allt som jag gör.

Och knappt hann Alexandersson kliva ner från scenen innan hon fick stega upp igen, detta i kategorin Årets kvinnliga idrottare. Detta i konkurrens med Stina Nilsson, Hanna Öberg och Sarah Sjöström.

- Sverige har så många fantastiska idrottare. Det är många som verkligen förtjänar det här priset. Jag hoppas att vi kan inspirera till idrott och att allt är möjligt, sa Tove Alexandersson när hon mottagit priset.

Men det var inte slut där. I kampen om Radiosportens Jerringpris var det Alexandersson och Stina Nilsson som fanns kvar i slutduellen. Segern gick till Tove som för tredje gången för kvällen fick kliva upp på Globens scen, denna gång för att motta kristallskålen ur Prins Carl Philps hand.

- Jag har känt av vilket otroligt stöd jag fått. Det värmer oerhört. Det många som kommer fram och visar uppskattning, och det är en häftig känsla att kunna inspirera andra. Jag vill tacka alla de eldsjälar som lägger ner så mycket tid och engagemang. Och alla de människor som gör det möjligt att leva min dröm.

I kategorin Årets ledare var orienteringslandslagets förbundskapten Håkan Carlsson nominerad. Men priset gick till landslagets förbundskapten Peter Gerhardsson som förde de svenska fotbollsdamerna till brons på sommarens VM.

I kategorin Årets lag blev det ett damstafettlag som tog VM-guld som fick priset, men det var inte orienteringstrion Lina Strand; Tove Alexandersson och Karolin Ohlsson, utan längdåkningskvartetten Ebba Andersson, Frida Karlsson, Charlotte Kalla och Stina Nilsson.

Och i kategorin Årets manlige idrottare var världscupvinnaren och stafetthjälten Gustav Bergman nominerad, men priset gick till diskusvärldsmästaren Daniel Ståhl.

Årets kvinnliga idrottare: Tove Alexandersson, orientering/skidorientering.

Nominerade: Stina Nilsson, längdskidor; Sarah Sjöström, simning; Hanna Öberg, skidskytte

Årets manlige idrottare: Daniel Ståhl, friidrott

Nominerade: Gustav Bergman, orientering; Armand Duplantis, friidrott; Oskar Rozenberg Hallberg, skateboard; Daniel Ståhl, friidrott

Årets ledare: Peter Gerhardsson, fotboll.

Nominerade: Håkan Carlsson, orientering; Rikard Grip, längdskidor och Vésteinn Hafsteinsson, friidrott.

Årets lag: Damstafettlaget, längdåkning.

Nominerade: Damlandslaget, fotboll; Damstafettlaget (Lina Strand, Tove Alexandersson, Karolin Ohlsson), orientering; Josefin Hermansson & Jenny Wegner, bowling.

Årets nykomling: Frida Karlsson, längdskidor

Nominerade: Alexander Isak, fotboll; Tilde Johansson, friidrott; Truls Möregårdh, bordtennis.

Årets prestation: Mattias Falck, bordtennis

Nominerade: Angelica Bengtsson, friidrott; Stina Nilsson, längdskidor; Hanna Öberg, skidskytte