23.03.2020

Världscupomgången i Schweiz blir premiär nästa år

Världscupomgången i Neuchâtel flyttas till nästa år och utgör då starten på världscupen 2021. Det meddelar Internationella orienteringsförbundet (IOF) under måndagen.

Nyligen stod det klart att världscuppremiären i västra Schweiz, vilken skulle avjorts under Kristi himmelsfärdshelgen, skjuts på framtiden. Detta med anledning av corona-pandemin.

Nu meddelar IOF och arrangören att tävlingarna flyttas till 13-15 maj nästa år. Terrängen blir densamma liksom upplägget med en långdistans, en sprint och en sprintstafett. Omgången kommer att utgöra premiär för världscupen 2021.

- Detta är den bästa lösningen, säger tävlingsledaren Matthias Niggli på IOF:s hemsida.

- Detta kommer såklart att påverka vårt nationella program. Vi kommer att titta över hur vi löser det på bästa sätt, säger Tomas Stenström, idrottschef på Svenska Orienteringsförbundet.

Tidigare nyhet: Världscuppremiären flyttas

Arrangörens hemsida