19.02.2020

VM till Falun och Säter 2022

Mountainbikeorientering
Juli 2022 arrangeras VM i mountainbikeorientering i Falun och Säter. "Det känns väldigt spännande", säger Steven Hale och Per Sandberg i arrangörsstaben till Skogssport.

Förra året skickade Svenska Orienteringsförbundet ut en förfrågan gällande eventuellt intresse bland svenska klubbar att arrangera VM i mountainbikeorientering. Ett par klubbkonstellationer räckte upp näven, och det svenska valet föll till slut på dalaklubbarna Kåre och Säterbygden.

En ansökan lämnades in, och vid Internationella Orienteringsförbundets sammanträde i januari fattades beslut om att Falun och Säter kommer att stå som värd för världsmästerskapen 2022.

- Exakta datum är inte spikade än, men det kommer att bli under juli månad. Vår tanke är att tidsmässigt lägga tävlingarna några dagar innan O-Ringen Smålandskusten. Detta med förhoppningen om att många av våra internationella åkare ska välja att köra både VM och O-Ringen, säger Steven Hale i OK Kåre som dessutom sitter i IOF:s mountainbikeorienteringskommitté.

Totalt tävlas det på fem distanser i VM (sprint, medeldistans, långdistans, masstart och stafett), och tanken är att två distanser kommer att avgöras i Gustafs med Säterbygden som huvudarrangör, och tre distanser på Lugnet i Falun med Kåre som ansvarig förening.

- Vi håller just nu på att diskutera vilka distanser som ska arrangeras på vilket ställe. Men vi är inte helt klara med det arbetet ännu. Helt klart är att vi har riktigt bra arenor för mountainbikeorientering. Det kommer att vara både stigrikt och kuperat och kommer att finnas väldigt bra möjligheter att lägga banor som kommer att innehålla väldigt många vägvalsalternativ vilket kommer att göra det väldigt utslagsgivande, säger Per Sandberg i Säterbygden och fortsätter:

- Klart att det är en utmaning för oss i Säterbygden som en liten klubb att ta på oss ett så stort arrangemang. Men det är viktigt att påpeka att vi kommer att samarbeta med andra dalaklubbar när det gäller bemanningen för funktionärer på ”våra tävlingsdagar”. Och vi kommer givetvis att arbeta tätt med OK Kåre genom hela den här processen. Samtidigt som detta är ett stort arrangemang så är vi trygga i att vi har gjort flera stora tävlingar de senaste åren, och detta med gott resultat. Det gör att vi känner oss trygga även i den här utmaningen, säger Sandberg.

Parallellt med VM arrangeras även junior-VM och ambitionen från arrangörshåll är att det dessutom ska vara publiktävlingar samtliga tävlingsdagar.

- Publiktävlingarna är givetvis en väldigt viktig del i att få ekonomi i ett sånt här stort arrangemang. Exakt hur många deltagare vi kan räkna med är för tidigt att säga; men i mästerskapsklasserna räknar vi med mellan 200-300 deltagare, säger Steven Hale.

Läs hela texten i senaste numret av Skogssport.