20.09.2024

Fel i summering – Göteborg Majorna OK korrekt segrare i mixklassen i Stafettligan

Efter att fel uppdagats i resultaten i mixklassen i Stafettligan står det klart att Göteborg-Majorna OK är korrekt totalsegrare. ”Det här är en mycket olycklig situation och vi beklagar det inträffade”, säger Susanne Maarup, förbundschef för Svenska Orienteringsförbundet.

Stafettligan infördes i år som en orienteringsliga för alla Sveriges föreningar och riktar sig främst till juniorer och seniorer, från strax under elitnivå till motionärer. Ligan består av flera deltävlingar, där totalresultatet bygger på de bästa resultaten från ett antal av tävlingarna. Totalt har 180 damlag och 237 herrlag deltagit i ligan under året, exklusive kombinationslag och utländska lag.

Syftet med införandet av Stafettligan och Mixklassen i denna har varit att uppmuntra till deltagande och att kora den klubb som är bäst bland både damer och herrar och att då ska man räkna också mixade tävlingar för att minska fördelen för en klubb som är stark på bara ena sidan. Sportslig rättvisa och likvärdighet ska genomsyra tävlingarna.

Stafettligan avslutades i samband med stafett-SM 8:e september och då kommunicerades IFK Göteborg som segrare i mixklassen. Detta har nu visat sig felaktigt då resultaten har beräknats fel. Beräkningen i Mixklassen har varit för komplex för att Eventor ska kunna hantera den automatiskt så den har gjorts manuellt. Skrivelserna för hur beräkningen sedan ska se har inte varit tillräckligt tydliga varpå de beräknats fel.

Vid slutberäkning och granskning av poängberäkningen för Stafettligans Mixklass har justeringar gjorts mot den lista som publicerats tidigare med slutresultatet för ligan. Den tidigare listan inkluderade inte poäng från SM Stafett och hade dessutom ett fel gällande beräkningen av resultaten från SM Sprintstafett, som ska vara obligatoriska att ingå.

Det innebär att eftersom IFK Göteborg inte har något resultat från SM Sprintstafett ska de få noll poäng där och förlorar sin lägsta poäng i övrigt (170 p), därmed hamnar de tio poäng efter Göteborg-Majorna OK. Noteras ska också att Stora Tuna OK passerade OK Kåre och tog sig upp på tredje platsen i och med resultatet på SM Stafetten

– Det här är en mycket olycklig situation och vi beklagar det inträffade. Det är väldigt tråkigt att det blivit fel men vi anser att det bästa ändå är att agera utifrån hur regeltexten är skriven och att det är att genomföra en justering av resultatet där GMOK i stället står som segrare, som varit mycket stabila med fina resultat på både herr och damsidan i år. Vi hoppas på förståelse att fel kan ske, och att det är viktigt att rätta till de efteråt, säger Susanne Maarup.

Ett stort grattis till Göteborg-Majorna OK för sina fina prestationer under året och segern i Mixklassen av Stafettligan 2024. Ett formellt uppmärksammande planeras att genomföras i samband med 25-manna senare höst.

Inför kommande år kommer poängberäkningen förtydligas så att något liknande inte ska kunna inträffa.

Korrekt topplista topp 3 mixklass Stafettligan

Deltävling #1H & #2D = Göingestafetten

Deltävling #3H & #4D = Stigtomtakavlen

Deltävling #5H & #6D = Tiomila