14.10.2024

Ny evenemangschef för Svensk Orientering

Svensk Orientering
Mikael Jansson blir ny evenemangschef för Svensk Orientering. Han har en bred idrottsbakgrund inom många olika idrotter, både som aktiv och ledare och är orienterare sedan barnsben. De senaste åren har han arbetat som generalsekreterare och kommer närmast från Svensk Simidrott. ”Med Mikaels gedigna erfarenhet av orientering och evenemang blir han ett välkommet tillskott till Svensk Orientering”, säger Susanne Maarup, förbundschef.

Som Evenemangschef kommer Mikael Jansson att leda och utveckla Svensk Orienterings evenemangsverksamhet som idag rymmer tävlingar som O-Ringen, och internationella tävlingar såsom världscuper och världsmästerskap.

Han kommer närmast från rollen som generalsekreterare för Svensk Simidrott.

– Vi är väldigt glada över att välkomna Mikael till Svensk Orientering. Han har precis den bakgrund vi söker och vi tror att vi tillsammans med våra föreningar kommer kunna växla upp våra evenemang ytterligare, säger Linda Take, ordförande för Svensk Orientering Events.

Mikael Jansson är orienterare sedan barnsben och representerar IFK Lidingö SOK. Inom idrotten har han haft flera olika förtroendeuppdrag som valberedare, lekmannarevisor, styrelseledamot och ordförande på föreningsnivå och har även varit anställd inom idrotten i många år. Han har också en bred erfarenhet från olika typer av evenemang.

– Ungdomens 10-mila är det evenemang som jag växte upp med att arrangera. Därefter har jag varit involverad i en mängd olika evenemang genom åren; Malmsten Swim Open Stockholm, Lidingöloppet och ett VM i skytte för att nämna några från andra idrotter.

Du byter nu från vatten till skog och urbana miljöer, varför?
– Efter totalt fjorton år i rollen som generalsekreterare, först på Skyttesportförbundet och närmast på Simförbundet, känns det roligt och spännande att ta mig an en ny utmaning inom idrotten.

Finns det likheter mellan simning och orientering tror du?
– Absolut. Svensk idrottsrörelse bygger på föreningslivet och engagemanget i föreningarna, det är detsamma oavsett om det är simidrott eller orientering som bedrivs, säger Mikael och fortsätter.

– Svensk orientering har en positiv utveckling och det finns många möjligheter. Efter att inte varit lika aktiv inom orienteringen de senaste åren hoppas jag kunna bidra med ett utifrånperspektiv som jag tror är nyttigt för den fortsatta utvecklingen. Förhoppningsvis kan det leda till att fler får upp ögonen för orientering, söker sig till föreningarna och deltar i än större utsträckning på evenemangen.

Vilka är dina styrkor?
– De styrkor som jag hoppas ta med mig in i rollen är bland annat ett ekonomiskt sinne som jag tror kommer väl till pass, en prestigelöshet och en gedigen erfarenhet från svensk idrottsrörelse.

Mikael Jansson har varit orienterare sedan barnsben och har hunnit delta på ett femtontal O-Ringen, och det finns några som sticker ut lite extra.

– Om jag ska lyfta fram något arrangemang som ligger mig extra varmt om hjärtat skulle jag säga de åren O-Ringen gick i Sälen (2008 och 2016). Det var helhetskoncept som tilltalade mig när det gäller terräng, boende osv.

Avslutningsvis, vilket är ditt bästa orienteringsminne?
– Minnen som kommer upp rör allt från klubbgemenskap till resultat. När det kommer till resultat och prestationer har jag alltid värderat stafettprestationer högt och jag minns särskilt med glädje Tiomila 2003, mitt första år i IFK Lidingö. Jag var sist in i laget och fick springa sträcka nio. Vi slutade sexa med en härlig gemenskap i laget, vilket i efterhand är det jag minns mer än själva placeringen.

Mikael Jansson börjar på Svensk Orientering den 1 januari 2025.

Faktaruta:
Fullständigt namn: Mikael Jansson
Bor: Lidingö
Uppvuxen: Skövde
Familj: Sambo och två barn
Udda talang: De talangerna har jag kvar att upptäcka hos mig själv.
Orienteringsbakgrund: Orienterare sedan barnsben som i tur och ordning representerat IF Hagen, Stora Tuna OK, och IFK Lidingö SOK.