05.02.2015

Rost och Engström kör VM-mixen: "Inget enkelt val"

Skidorientering
Regerande världsmästarna får inte chansen att försvara sitt guld - när VM inleds med mixstafett ställer Sverige nykorade EM-mästarna Erik Rost och Josefine Engström på startlinjen. "Jag har funderat jättemycket", säger förbundskapten Claes Turesson.

Skidorienterings-VM i norska Hamar är bara ett par dagar bort. På tisdag inleds tävlingarna med mixstafetten - en distans där Sverige är regerande världsmästare sedan duon Peter Arnesson och Tove Alexandersson bärgade guldet i Kazakstan för två år sedan.

Nu får varken Alexandersson eller Arnesson chansen att försvara sitt guld. Arnesson har inte visat den rätta formen hittills i vinter och mixparet Andreas Holmberg och Tove Alexandersson, som körde tillsammans på EM, ställs åt sidan till förmån för Erik Rost och Josefine Engström, som häromveckan vann EM-guld tillsammans i schweiziska Lenzerheide.

- Det var absolut inget enkelt val och jag har funderat jättemycket, säger den svenske förbundskaptenen Claes Turesson.

- Avgörande blev att både Erik och Josefine gång på gång har visat att de hanterar man-mot-man-situationerna väldigt bra i pressade lägen. På EM pallade de trycket galant både på långdistansen, i mixstafetten och på stafetterna. De tar rätt beslut även i pressade situationer och undviker onödiga småmisstag.

Samtidigt konstaterar Claes Turesson att även Alexandersson och Holmberg visat dessa kvaliteter.

- Absolut. Andreas och Tove har också gjort det jättebra. Senast på SM i jaktstart. Det har varit tufft att ta ut laget, men det är ju samtidigt ett tecken på vilken stark trupp vi har.

- Både Andreas och Tove var såklart besvikna när de fick beskedet, och det ska de vara, men de har samtidigt förståelse för beslutet.

VM i Norge pågår 10-15 februari, och följande gäller:

Tisdag 10 februari: Mixstafett
Onsdag 11 februari: Sprint
Torsdag 12 februari: Långdistans
Lördag 14 februai: Medeldistans (masstart)
Söndag 15 februai: Stafett

Klicka här för att se den svenska truppen