Bild: Johan Trygg

16.08.2024

Starkt svenskt kval i stekande värme

Alla 19 svenska löpare gick vidare från fredagens medeldistanskval vid EM i Ungern. Tre löpare tog heatsegrar: Tove Alexandersson, Hanna Lundberg och Emil Svensk. ”Ett bra kval som visar att vi gjort bra förberedelser”, säger förbundskapten Kalle Dalin.

Det blev en lyckad svensk kvaldag även om några löpare levde lite farligt i kvalet. Många löpare upplevde att det var lite enklare orientering än väntat. Värmen på mer än 30 grader var en utmaning som de svenska löparna klarade bra.

Först såg det ut som att en svensk löpare skulle missa avancemang. Andrea Svenssons tid såg inte ut att räcka till topp 20. Men det visade sig att hon fått fel tid i mål.

– Jag tror det var så att de manuellt lagt i fel startnummer på Andrea så hon fick fel måltid. Ett handhavande fel som nu är korrigerat, berättar Kalle Dalin och fortsätter:

– Andrea har varit väldigt ledsen helt i onödan men nu är allt ordnat och hon få ladda om till i morgon.

Förbundskapten Kalle Dalin kunde glädja sig att alla svenska löpare tog sig vidare till lördagens final. Bild: Johan Trygg.

Tre svenska löpare var snabbast i sina heat. Tove Alexandersson, Hanna Lundberg och Emil Svensk.

Tove Alexandersson vann heat 1 på damsidan 29 sekunder för Finlands Venla Harju. I andra heatet var Hanna Lundberg snabbast 28 sekunder före Andrine Benjaminsen, Norge. I samma heat var Johanna Ridefelt fyra, 51 sekunder efter Hanna.

Tove Alexandersson på väg mot heatseger. Bild: Johan Trygg.

I tredje heatet imponerade junioren Alma Svennerud med tredje plats i sin debut på seniornivå. Alma var 1.45 bakom heatvinnaren Simona Aebersold, Schweiz. Karolin Ohlsson var sexa i samma heat 2,17 bakom Aebersold.

Övriga svenskor gick vidare med följande heatplaceringar: Helena Karlsson (9), Alva Sonesson (13), Amanda Kleijn (18), Andrea Svensson (18).

Emil Svensk var snabbast i herrarnas tredje heat, 25 sekunder före österrikaren Jannis Bonek. I samma heat var Gustav Bergman fyra, Max Peter Bejmer femma och Viktor Svensk nia.

Emil Svensk vann sitt kvalheat avstannade på upploppet. Bild: Johan Trygg.

I heat 2 var Albin Ridefelt trea och Martin Regborn fyra. De var tolv respektive 17 sekunder efter heatvinnaren Joey Hadorn, Schweiz.

Övriga svenska herrar gick vidare med följande heatplaceringar: Axel Elmblad (10), Oskar Hagström (11), Anton Johansson (17), Simon Imark (20).

Här levde Simon Imark mest farligt. Han hade nio sekunder ner till 21:an Isak Jonsson, Norge.

De svenska löparna hanterade värmen bra. Här svalkar sig Max Peter Bejmer efter målgång. Bild: Johan Trygg.

Resultat och tracking här hos IOF

Bildtext toppbild. Hanna Lundberg var snabbast i damernas andra heat under medeldistanskvalet vid EM i Ungern. Bild: Johan Trygg.

Hör och se intervju med Hanna Lundberg nedan: