Ludwig Rosén från Göteborg-Majorna är en av löparna i den svenska truppen till JVM i Tjeckien. Här spurtar Ludwig i mål vid sprinttest i Stockholm.

Bild: Johan Trygg

Sveriges trupper till EYOC och JVM

Nu är det klart vilka löpare som kommer att representera Sverige på EYOC i Polen och Junior-VM i Tjeckien i sommar. ”Jag är stolt över att kunna presentera riktigt starka trupper till båda mästerskapen”, säger juniorlandslagets förbundskapten Emma Martner.

EYOC, European Youth Orienteering Championships, avgörs i Polen 22-24 juni och Junior-VM, JVM, i Tjeckien 1-6 juli. Fyra damer och fyra herrar är uttagna till EYOC och till JVM skickar Sverige sex damer och sex herrar.

– Det är många juniorer på både dam- och herrsidan som visat framfötterna under våren så att ta ut trupperna har varit mycket utmanande, säger förbundskapten Emma Martner och fortsätter;

– Men jag är nu stolt över att kunna presentera riktigt starka trupper till båda mästerskapen. Truppen till JVM innehåller både en del rutinerade mästerskapslöpare och flera debutanter.

Förbundskapten Emma Martner diskuterar med Karlskrona SOK:s Alma Svennerud efter sprinttest i Stockholm. Bild: Tilda Andersson.Förbundskapten Emma Martner diskuterar med Karlskrona SOK:s Alma Svennerud efter sprinttest i Stockholm. Bild: Tilda Andersson.

EYOC avgörs i trakten av Szczecin och JVM i närheten av Pilsen och det finns likheter med vad som väntar löparna både i Polen och Tjeckien.

– På båda mästerskapen väntar kuperad, kontinental terräng och jag ser goda möjligheter till fina resultat och goda prestationer. Det är också gyllene tillfällen att samla erfarenheter och lärdomar att ha med sig på lång sikt, säger Emma Martner.

Sveriges trupp till EYOC 22-24 juni, Polen

3 juli långdistans
5 juli medeldistans
6 juli stafett

Bildtext toppbild: Ludwig Rosén från Göteborg-Majorna är en av löparna i den svenska truppen till JVM i Tjeckien. Här spurtar Ludwig i mål vid sprinttest i Stockholm häromveckan. Bild: Johan Trygg.