10.02.2021

Truppen till JVM-uttagen: "Hoppas få baka medaljtårtor"

Skidorientering
Junior-VM i skidorientering arrangeras parallellt med VM i Estland 24-28 februari. Nu är den svenska truppen uttagen. "Förhoppningsvis får jag baka några medaljtårtor", säger juniorförbundskaptenen Mattias Johansson.

Det varit en minst sagt annorlunda säsong för landets bästa juniorer i skidorientering. På tävlingarna i Svenska Cupen har den planerade juniorklassen, med anledning av pandemin, ställts in. Och i stället har de juniorer som satsat mot att nå junior-VM fått tävla i samma klass som landets bästa seniorer.
Nu har förbundskaptenen Mattias Johansson plockat ut fyra tjejer och fyra killar till junior-VM (som arrangeras parallellt med VM) i Estland. Första distans är sprinten den 24 februari.
- Vi har en oerhört stark trupp både på dam- och herrsidan. Åkarna har kunnat förbereda sig på ett bra sätt inför mästerskapet tack vare tävlingarna i Svenska Cupen där de fått mäta krafterna mot seniorerna. Träningsmässigt har åkarna haft bra förutsättningar på hemmaplan där de på sina respektive gymnasium kunnat fortsatt träna i grupp trots pandemin, säger Johansson.
Laget består av sex JVM-debutanter, ”bara” Jonatan Ståhl och Lovisa Moqvist har åkt mästerskapet tidigare. Fyra aktiva; Elsa Hermansson, Isak Lundholm, Albin Gezelius och Melker Nordgren har alla tagit medalj på ungdoms-EM.
Ella Turesson och Hanna Lundberg mästerskapsdebuterar i skidorientering. Men Hanna Lundberg har ju sprungit junior-VM i orientering. Och de båda debutanterna från Renen imponerade i helgens Svenska Cupen. Lundberg var tvåa och fyra och Turesson körde in som femma i sprinten.
- Målsättningen med mästerskapet är att alla ska göra sitt bästa och ha en rolig och lärorik vecka. Förhoppningsvis kommer det resultera i att vi åker hem från Estland med några medaljer i bagaget och att jag får baka några medaljtårtor, säger Johansson.

Hur ser era coronaanpassningar ut?
- Vi kör exakt samma testupplägg som seniorerna och alla restriktioner gäller oss också. Dessutom kommer åkarna ha distansundervisning från skolan fram till mästerskapet, säger Mattias Johansson.
Noterbart är att även ungdoms-EM arrangeras under mästerskapsdagarna i Estland men Sverige har av pandemiskäl valt att inte skicka några ungdomar till de tävlingarna.

Här är den svenska truppen

Damer:
Elsa Hermansson IFK Mora OK