19.07.2024

Unikt Ultralång-SM i vildmark väntar i augusti

Det väntas tuff, fjällnära orienteringsterräng när SM och veteran-SM i Ultralång arrangeras i Grövelsjön i norra Dalarna den 10 och 11 augusti. Det blir ett unikt tävlingsarrangemang på många sätt med ledorden: Genuint, fjällnära, vildmark.

Den 28 juli stänger ordinarie anmälan till årets ultralång-SM. Det är lite tidigare än vanligt då karttryck och andra förberedelser tar längre tid just i semestertider. Det är Grövelsjöfjällens OK i samarbete med Svenska Orienteringsförbundet, Dalarnas Orienteringsförbund, Särna SK, Älvdalens IF OK och Idrefjällens OK som tillsammans arrangerar dessa vildmarkstävlingar som kommer bjuda på en orienteringsupplevelse utöver det vanliga.

– Det här blir vårt största och svåraste arrangemang, konstaterar tävlingsledaren Sven Lundbäck.

Hela 13 kartritare är involverade i kartprojektet som pågått sedan 2017. För att en karta skulle bli verklighet över detta stora vildmarksområde så har arrangörerna använt finansiering genom crowdfunding, tidigare arrangemang och leadermedel för landsbygdsutveckling. Avlysningen för tävlingarna gäller hela 70 kvadratkilometer, så det utlovas mycket ny orienteringsmark att upptäcka.

Det är fjällnära skog med väldigt stor variation i terrängen. Supersnabba partier med extremt god sikt, gles tallskog med hård botten och mycket god löpbarhet men också bitar med mycket spännande kurvbild, väldigt steniga och branta delar som är svåra att ta sig fram i.

Terrängområde med gles tallskog, hård botten och mycket god löpbarhet. Foto: Grövelsjöfjällens OK.

– Man säger ju i tävlingsreglerna att Ultralång-SM ska vara en extrem fysisk utmaning. Vi har satsat på vildmark och utmaning. Jag skulle gärna se att man tar Ultralång-SM på samma sätt som man ser Vasaloppet eller andra stora populära utmaningar. Som: ”den här ska jag besegra”, ”jag ska ta mig runt”. Att det är ett mål i sig. Vissa springer ju för seger men det är ju inte jättemånga, säger tävlingsledaren Sven Lundbäck.

Lite mer tunglöpt terrängområde med sämre sikt. Foto: Grövelsjöfjällens OK

Arenan kommer vara belägen i Storsätern vid vackra Grövelsjön. Det går att ta sig hit kollektivt genom att ta tåget till Mora, sedan buss. Bor man i Storsätern så är arenan inom gångavstånd. Så trots att det är avlägsna vildmarkstävlingar går det att delta utan bil.

Tidtabeller hittar du på sj.se och dalatrafik.se.

Alla SM-klasser för junior, senior och veteran har klassvis gemensam start och alla banor är ogafflade. Det kommer också arrangeras publiktävlingar för båda dagarna för de som vill ut och uppleva naturen men inte vill delta i Svenska Mästerskapen. För en "femdagars" med orientering och naturupplevelser arrangeras även två träningstävlingar i Norge 7-8 augusti, bara 25 kilometer från Grövelsjön. Det finns även träningsbana på nyritad karta, passar till exempel bra på fredagen innan. Det går att läsa mer om det i inbjudan.

All information hittar du på Eventor eller i tävlingens inbjudan.

Arrangörsklubbarna önskar att hälsa dig varmt välkommen till fjällen i mitten på augusti.