25.05.2023

Silver- och Guldkotten

Skogssportens Gynnare, som är en ideell förening, bedriver ingen egen orienteringsverksamhet, utan syftet är att stötta, stimulera, lyfta fram och premiera aktiva utövare, ledare och klubbar. De delar bland annat ut priserna Silverkotten - till en förening med bra verksamhet för ungdomar och Guldkotten - till personer, företag eller organisationer som gjort stora insatser för utvecklingen av orienteringssporten.

Nu vill man ha hjälp med att hitta värdiga pristagare ute i orienteringssverige. Om ni känner till någon person eller förening som gör goda insatser, tveka inte att höra av er till Västergötlands OF, så vidarebefordrar vi det till Skogssportens Gynnare. Skicka förslag med motivering till bertil.vof@vgidrott.se

Det är ganska bråttom, förslagen ska vara inne senast 31 maj. Så ta en snabb funderare på vilka som är lämpliga pristagare.

Silverkotten

Silverkotten delas ut tillsammans med  en prissumma på 20 000 kronor till den förening som SG utser.

Vid bedömningen av Silverkotten/Årets ungdomsförening kommer vi att lägga stor vikt vid föreningens vision/verksamhetsidé och på värderingar och förhållningssätt som ligger till grund för föreningens

• Barn och ungdomsverksamhet
  • Rekrytering av barn och ungdomar
  • Administrativa rutiner för redovisning av lokala aktiviteter
  • Tävlingsverksamhet
  • Träningsverksamhet och läger
  • Aktiva samarbete med andra föreningar
  • Rekrytering av ledare/tränare/funktionär
  • Utbildning och utveckling av både unga och etablerade ledare/tränare/funktionär
  • Samverkan med skolan, genom att t ex skapa resurser genom Idrottslyftet
  • Förmåga att framställa skol- och skolgårdskartor

och på vilket sätt och i vilken omfattning föreningen bedriver verksamhet i linje med dessa.

Guldkotten

Guldkotten är Skogssportens Gynnares främsta utmärkelse och delas årligen ut till personer, företag eller organisationer som gjort stora insatser för utvecklingen av orienteringssporten.