12.08.2020

17-årsgräns på höstens SM- och JSM-tävlingar

En åldersgräns på 17 år gäller på höstens fyra SM- och junior-SM-tävlingar i orientering. Det har Svenska Orienteringsförbundets styrelse beslutat.

I höst arrangeras fyra SM-tävlingar i orientering och parallellt avgörs även motsvarande tävlingar för juniorer. Först blir det SM i medeldistans och långdistans i Göteborg 19-20 september och därefter SM i sprint och sprintstafett i Örebro den 10-11 oktober.

För ungdomar, det vill säga 15-16-åringar, arrangeras en USM-långdistans i Jönköping den 20 september.

Den senaste tiden har det kommit till Svenska Orienteringsförbundets kännedom att ett okänt antal ungdomar funderar på att, utöver långdistansen i Jönköping, även springa en eller flera av höstens JSM-tävlingar. Detta kommer dock inte att vara möjligt då en åldersgräns på 17 år (de som fyller 17 år 2020) införs på JSM-tävlingarna.

Till följd av coronapandemin råder en minst sagt speciell situation och givet dagens restriktioner kommer höstens SM-tävlingar att ha ett maxtak gällande antalet startande, allt för att få till hållbara tävlingar.

Beslutet om en 17-årsgräns (de som fyller 17 år 2020), vilken gäller för samtliga fyra SM- och JSM-tävlingar, har nu fattats i syfte att:

• skapa en tydlighet gentemot ungdomar som övervägt att springa junior-SM.
  • skapa både tydlighet och hållbarhet för våra SM-arrangörer.
  • säkerställa att så många 17- och 18-åringar som möjligt kan få springa SM i höst.

Det nu aktuella beslutet om en 17-årsgräns på JSM och SM gäller enbart höstens tävlingar, men av flera olika skäl har SOFT-styrelsen tidigare lämnat ett förslag till Förbundsmötet 2020 vilket bland annat handlar om en permanent 17-årsgräns. Det förslaget kommer liksom övriga förslag och motioner upp på bordet i höst, på den återstående delen av Förbundsmötet (vissa verksamhetskritiska delar av Förbundsmötet avhandlades redan i våras).

SOFT-styrelsens förslag till Förbundsmötet, liksom argument och underlag för åldersbundna klasser hittas HÄR.