20.03.2020

500 miljoner i krisstöd till idrotten

Kultur- och idrottsvärlden får en miljard kronor i krisstöd. Det meddelar kultur- och idrottsminister Amanda Lind på en pressträff under fredagen. 500 miljoner går till idrotten.

Coronakrisen påverkar hela samhället. För idrottens del drabbas såklart väldigt många individer som inte får göra det de brinner för allra mest, men det handlar även om stora ekonomiska förluster för arrangerande föreningar, distrikt och idrottsförbund.

Nyligen samlade Riksidrottsförbundet (RF) in ekonomiska beräkningar från samtliga specialidrottsförbund och sammanräkningen visade att föreningar runtom i landet förlorar minst 500 miljoner kronor på de evenemang som ställs in 12 mars-30 april i syfte att minska smittspridningen.

Under fredagen meddelar regeringen att man enats om ett stöd om 1 miljard till kultur- och idrottssektorn, varav hälften går till idrotten.

- Jag tycker att det känns skönt att det var en förhållandevis snabb reaktion på den framställan som vi lämnade in för några dagar sedan, säger RF:s Björn Eriksson.

Nu ska RF fördela fördela pengarna.

- Redan ikväll ska vi ha en sammankomst och börja den här diskussionen för det måste gå ganska så snabbt, säger Eriksson.