05.04.2019

Ändrad landslagpolicy gällande ungdomar: "Viktigt att de tävlar klart i ungdomsklasserna"

Tidigare år har två av juniorlandslagets aktiviteter varit öppna för 16-åringar. Det har dels handlat om sommarlägret som utgör förberedelse inför nästa års junior-VM, dels om landslagets höstsamling. Nu sker en förändring.

Framöver kommer sommarlägret enbart vara öppet för löpare som fyllt eller ska fylla 17 det aktuella året. Och när nästa års juniorlandslagstrupp tas ut, beaktas enbart resultat som uppnåtts i löparens "riktiga" klass.

Inför 2019 var tanken att 16-åringar, precis som vanligt, skulle kunna vara på förberedande JVM-läger och på höstsamling. Men nu stänger landslagsledningen den förstnämnda av dessa aktiviteter för 16-åringar.

Juniorernas förbundskapten Kalle Dalin förklarar:

- Till sommarens läger i Turkiet kan endast 17-19-åringar ansöka om att vara med. Anledningen är att vi tycker det är viktigt att ungdomar får tävla klart i ungdomsklasserna innan de tar steget upp i juniorklasserna.

- Det är framför allt orienteringsgymnasiernas kloka lärare som fått mig att ändra detta, och det ligger helt i linje med det som vi i landslaget och SOFT står för, säger Kalle Dalin, som utvecklar sitt resonemang i senaste numret av Skogssport.

Landslagsledningen vill även addera ett förtydligande: När innevarande säsongen är slut och en ny juniortrupp ska tas ut inför 2020, kommer förbundskaptenen bara att titta på resultat som 16-åringarna gjort i sin "rätta" klass. Om en 16-åring springer exempelvis SM i medeldistans eller Swedish League kommer de resultaten inte att beaktas när juniorlandslaget tas ut.