01.03.2018

Äntligen är de här – svensk orienterings nya märken

Är du redo för Räven? Har du tagit Ugglan? Nu lanserar Svenska Orienteringsförbundet sex stycken utvecklingsmärken – allt för att stimulera och motivera orienterare som ännu inte är fullärda.

Simborgarmärket, Silverfisken och Baddaren. Det är få svenskar som inte känner till de svenska simmärkena.

Nu har Svenska Orienteringsförbundet (SOFT) tagit fram en motsvarighet; sex stycken så kallade utvecklingsmärken. Dessa utgår ifrån den utvecklingstrappa som beskriver den orienteringstekniska utvecklingen från nybörjare till fullärd orienterare.

Trappan bygger på att du tar ett steg i taget. Färdigheterna som du skaffar dig på de första stegen måste finnas kvar och förfinas efterhand som nya kunskaper läggs till.

- Märkena är upplagda på samma sätt som trappan, det vill säga utifrån färgerna grön, vit, gul, orange, violett och svart. Inom varje färg finns ett antal färdigheter som du behöver kunna för att ta märket, säger Malin Carlsson som arbetar med barn- och ungdomsfrågor på SOFT.

Kotten är det lättaste märket att ta och älgen det mest avancerade. Mer information om varje märke, vad som krävs för att ta dem och informtion om hur du beställer märkena hittar du här: svenskorientering.se/marken

- Vi hoppas att många orienterare, både barn och vuxna, kommer att bli sugna på att jaga de här märkena. Min förhoppning är att inom fem år vet alla inom orienteringssporten vad exempelvis Räven är, säger Carlsson.