20.07.2021

Äntligen dags för junior-tester

Tre landslagstester för juniorer väntar i helgen. I potten finns platser till trupperna som ska representera Sverige på JVM och EYOC senare i höst.

24-26 juli är det dags för tre landslagstester för juniorer i och omkring Karlskrona. På programmet står en sprint i Nättraby på lördagen, en långdistans i Alnaryd på söndagen och avslutningsvis en medeldistans på Torhamnslandet på måndagen. Efter helgen ska förbundskapten Kalle Dalin dels ta ut en trupp med sex tjejer och sex killar som i början av september skall få slåss och JVM-medaljer i Turkiet och en trupp med fyra tjejer och fyra killar som skall till Litauen på EYOC.

- Det är ju häftiga upplevelser som står på spel för juniorerna både i Turkiet och Litauen så jag utgår ifrån att det kommer att pirra i en hel del magar innan start, säger Kalle Dalin.

Covid-19 påverkar

Under Kristi Himmelsfärdshelgen fick juniorerna chansen att testa formen i Dalarna och nu blir det alltså ytterligare tre tuffa tävlingar i Blekinge. Med dessa sex tävlingar som utgångspunkt ska två trupper skapas inför två mästerskap som båda blivit flyttade på grund av situationen med Covid-19.

- Vi får hålla alla tummar vi har för att dessa tävlingar äntligen blir av, och båda arrangörerna är just nu väldigt positiva. Tävlingarna kommer arrangeras under väldigt strika coronaregler, men det får vi lösa. Hellre det än att det inte blir något alls, säger Kalle Dalin.

Intresseanmälan krävs till EYOC

Till EYOC krävs en intresseanmälan eftersom det är en självfinansierad aktivitet, medan JVM är finansierad av förbundet och därför krävs ingen intresseanmälan.

Intresseanmälan EYOC senast 26 juli hittar du här.