Innan start stafett skidorientering

Bild: Tilda Andersson

Arrangörer sökes till internationella evenemang - alla grenar

Internationella Orienteringsförbundet och Svenska Orienteringsförbundet söker arrangörer till kommande internationella mästerskap och världscupdeltävlingar i orienteringens fyra grenar..

Sverige är en stor nation inom orientering och har en strategi och ambition att regelbundet stå som värd för internationella evenemang i alla fyra grenar, vilket är en utveckling som även IOF vill se.

Detta går väl i hand med övergången med O-Ringen AB till ett evenemangsbolag, Svensk Orientering AB, som sträcker över de flesta större evenemang vi arrangerar. Målet är att på ett strukturerat och kunskapsöverförande sätt arbeta strategiskt med våra stora arrangemang och stötta våra arrangörer på ett så bra sätt som möjligt.

SOFT kommer genom evenemangsbolaget arbeta för att själva identifiera potentiella arrangörer inom alla grenar men vill väldigt gärna att arrangörer som är intresserade av att arrangera i framtiden räcker upp handen. Med detta utskick vill vi bjuda in alla arrangörer, i alla grenar, att när som helst komma in med en intresseanmälan av att arrangera internationella evenemang.

Metoden kommer i grunden att bygga på att intresserade arrangörer och destinationer för en dialog med SOFT där man gemensamt kommer fram till ett upplägg och tidpunkt. Den inledande kontakten är alltså ganska kravlös. Man kan såklart också önska ett konkret evenemang direkt.

SOFT för i sin tur dialogen med IOF och lämnar in ansökningar. Nedan presenterar aktuella evenemang som kan ansökas om till IOF just nu och som SOFT anser är särskilt relevanta.

Skidorientering

2024: Världscup

2025: Världscup

2026: Världsmästerskap.

Tävlingarna går att kombinera med andra arrangemang. Världscup kan exempelvis kombineras med Svenska cupen eller veteran-VM.

Världsmästerskap kan kombineras med veteran-VM eller junior-VM och ungdoms-EM.

Mountainbikeorientering

2024: Världscup

2025: Världscup alternativt Europamästerskap

2026: Världscup

Europamästerskap kan kombineras med veteran-VM eller junior-VM och ungdoms-EM.

Precisionsorientering

2025:
Världsmästerskap

2026: Världsmästerskap

2027: Världsmästerskap

Orienteringslöpning

2025:
Världscup skog (arbete pågår)

2026:
Världscup skog eller sprint (Junior-VM redan sökt detta år)

2027:
Världscup skog eller sprint (Senior-VM skog redan sökt detta år)

2028:
Världscup skog eller sprint

Världscup 2027 är endast aktuellt om vi inte skulle tilldelas senior-VM det året.

Ambitionen är att hålla en världscup eller internationellt mästerskap i orienteringslöpning varje år.

Intresse anmäls till Fredrik Ahnlén.

fredrik.ahnlen@orientering.se