Att arrangera skidorientering kan vara enkelt
30.11.2018

Att arrangera skidorientering kan vara enkelt

Många är intresserade av att prova på skidorientering, men det finns i dag inte så många arrangemang att välja på. Här vill Svenska Orienteringsförbundets skidogrupp tipsa om enklare arrangemang närmare hemorten.

Det går att arrangera bra skidorienteringstävlingar med mindre resurser och spårsystem än vad en tror. Arrangören kan också få stöd och hjälp. Här nedan ger Svenska Orienteringsförbundets skidogrupp ett antal konkreta tips.

Små spårsystem funkar bra!

Nedan visas exempel på enklare skidoarrangemang där spårsystemet har varit relativt litet.

Exempel från Garphyttan

Bergebo i Borlänge

Nedan visas fyra banor (alla var öppna) från en närtävling arrangerad av Domnarvets GoIF den 18 februari 2018, helt och hållet på redan befintliga spår i Bergebo i Borlänge. Det går bra att göra banor på ännu mindre spårsystem, och det går också att komplettera med "handgjorda" spår.

Välj nivå på service/tjänster efter era förutsättningar!

Utöver ett litet spårsystem kan du som arrangör, utifrån era förutsättningar, välja om det ska finnas dusch, miniknat eller försäljning.

Sök stöd från skido-gruppen och en arrangörsguide!

Är ni intresserade av att arrangera en skidotävling men osäkra på hur ni ska komma igång, kan ni få stöd av skido-gruppen (kontaktuppgifter här nedan) samt via tävlingsguiden för enklare arrangemang som ni hittar på hemsidan via denna länk.

Avslutningsvis vill vi slå ett slag för hemma-VM i Piteå 20-24 mars. Parallellt arrangeras även veteran-VM med öppen anmälan. Mer info och anmälan till veteran-VM hittar ni via: https://wmsoc2019.com/

Vi strävar efter att få fler intresserade av skidorientering. Var gärna med och hjälp oss!

Med vänlig hälsning

SOFT:s skidogrupp

För mer info eller hjälp hör av er till:

Erica Håll, HJS Vansbro OK, erica.hll@telia.com
Charlotte Lindkvist, IK Jarl Rättvik, charlotte.lindkvist@gmail.com