21.04.2022

Enklare hantering av kartor i Omaps

Omaps, svensk orienterings kartdatabas, utvecklas kontinuerligt. Ett antal förbättringar har införts för att förenkla för dig som administratör av kartor. Även flera andra mindre förbättringar är införda.

Som tidigare skrivits om i egen nyhet är det numera möjligt att filtrera på karttyp och årtal redan på startsidan i Omaps.

Förbättringar för dig som administratör

För dig som administrerar kartor i Omaps har ytterligare förbättringar införts:

• Se vem som ändrat en karta och när
    • Tre nya kolumner är införda i översikten för föreningens kartor i administratörsläget så att det blir enklare att hålla ordning på föreningens kartor:
      • När kartan senast ändrades (i Omaps).
      • Vem som ändrade den.
      • Kartans utgivningsår.
  • Enklare att nå redigeraläget för en karta
    • Den normala vägen att nå redigeraläget för föreningens kartor är att gå via menyn "Administrera". Två nya sätt är nu införda för att det ska bli enklare och snabbare att nå redigeraläget för en karta som du har behörighet att redigera. En länk, ”Redigera”, är införd på följande ställen:
      • Nederst i tabellen över informationen för en karta som visas när du klickar på kartan i Sverigebilden eller i listan över senaste kartor.
      • I sista kolumnen i tabellen som visas efter utförd sökning/filtrering under ”Avancerad sök och filtrering”.
  • Enklare att administrera kartor för flera olika föreningar
    • För dig som administrerar flera olika föreningars kartor, exempelvis för dig som är kartansvarig i distriktsförbundet, har det blivit enklare att administrera dina kartor. I en rullist överst på sidan över alla kartor kan du nu välja en förening i taget att administrera kartor för.
  • Flera andra mindre förbättringar
    • Flera andra mindre förbättringar är införda i översikten för föreningars kartor i administratörsläget samt redigeraläget för en karta. Till exempel är det nu tydligare och enklare att hantera åtkomst till en karta för andra organisationer och dess medlemmar.

Önskar du bli administratör av kartor i din förening behöver du ha rollen ”Administratör” i Eventor. Kontakta er Eventor-administratör i föreningen så får du hjälp den vägen.

Förbättrad sökfunktion

Övriga mindre förbättringar som införts under ”Avancerad sök och filtrering”:

• Fler saker att söka på
    • Textfältet är utökat med möjligheten att även kunna söka på kartritare, kartkontrollant och kartnummer.
  • Möjligt att återställa sökningen
    • Det är numera möjligt att återställa sökningen genom att klicka på länken ”Återställ sökformuläret”. Sedan tidigare är det möjligt att återställa rullisten för val av distrikt överst på sidan genom att klicka på krysset längst till höger.

Tips! Du vet väl att du enkelt kan bläddra mellan överlappande kartor i Omaps bakgrundskarta genom att helt enkelt klicka på dem.

Nya planerade funktioner under 2022

Följande är planerat att införas under 2022:

• Som kartansvarig i förening och distriktsförbund finns önskemål om en funktion där det går att lägga in och se planerade kartprojekt.
  • Som kartansvarig i förening och distriktsförbund finns önskemål om en förbättrad hantering av föreningens kartfiler (Ocad mm), samt enklare åtkomst till dessa kartfiler för föreningens arrangörsansvariga och medlemmar.

Mejla önskemål till supporten

Har du önskemål om förbättringar i Omaps, mejla supporten på teknisksupport@orientering.se.

Länk till Omaps

Omaps nås via webbadressen omaps.net.