11.12.2019

Förbundschefen: "Sätt ljuset på Tove och svensk orientering!"

Här nedan berättar Svenska Orienteringsförbundets chef Susanne Söderholm varför hon tänker rösta MÅNGA gånger på sin Jerring-favorit. Och varför hon hoppas att HELA Orienteringssverige engagerar sig.

OBS! Sedan den här artikeln publicerades har en ny röstningsomgång inletts och numera är det ett nytt telefonnummer för att rösta på Tove Alexandersson; 099-209 07 är det som gäller!

Återigen har svensk orientering ett oerhört starkt landslagsår bakom sig, något som väldigt många svenskar blir varse när det vankas Idrottsgala i januari. Något som många också fick klart för sig när Tove Alexandersson nyligen utsågs till Bragdguldsvinnare!

Tillsammans kan vi nu se till att Tove blir Idrottsgalans drottning, tillsammans kan vi rösta hem Jerringpriset!

Ifjol var det ytterst nära att Tove vann Jerringpriset, endast 3000 röster skilde till slut mellan henne och segrande Hanna Öberg.

Men i år är det Toves tur; fenomenet från Borlänge vann tre VM-guld av tre möjliga i orientering, hon vann åtta av nio deltävlingar i världscupen och tog hem totalen i utklassningsstil, hon bärgade två VM-guld i skidorientering och är världsetta i flera olika sporter.

Hennes facit saknar faktiskt motstycke.

Nyligen beslutade Svenska Dagbladets jury att årets Bragdguld går till Tove Alexandersson. Det var första gången på 38 år och andra gången någonsin som priset gick till en orienterare.

1981 hette Bragdguldsvinnaren Annichen Kringstad, och hon utsågs samma år till Jerringprisvinnare.

Den dubbeln tycker jag att vi ska förverkliga även i år.

Nu är det upp till landets alla idrottsintresserade, och inte minst alla orienterare att RÖSTA.

Jag tänker rösta inte en, utan många gånger och jag gör det för att Tove Alexandersson och svensk orientering förtjänar den uppmärksamhet som ett Jerringpris innebär.

En och annan tycker att det är fel att kampanja, att förbund inte ska uppmuntra sina medlemmar att rösta etc. Till dem kan jag bara säga: Det är så Jerringpriset ser ut nu för tiden.

I slutet av 70-talet när Jerringpriset instiftades fanns inte internet - i dag kan du rösta på webben, i en app och via telefon. Via din telefon kan du dessutom rösta varje dag (även om samtalet kostar ett par kronor).

Förutsättningarna har helt förändrats sedan priset instiftades och Radiosporten som arrangerar omröstningen har upprepade gånger varit väldigt tydliga: Idrott är engagemang och Jerringpriset är ett sätt att engagera sig.

Så här sa Radiosportens chef Markus Boger till SVT för bara ett par dagar sedan: "många, både förbund och organisationer, marknadsför sina kandidater. Det tycker vi är fullt naturligt ... Att man försöker mobilisera och få supportrar engagerade, det tycker vi är bra."

Sagt - och gjort! För nu är det HÖG TID att priset går till en orienterare och vi kommer sannolikt aldrig att hitta någon värdigare vinnare än Tove Alexandersson.

Ett pris av den typen kan i sin tur betyda mycket, både för vår idrott och för Tove själv.

Resonerar ni som jag?

Nu röstar vi hem det här priset!

Här nedan följer information om hur en röstar. Sprid gärna detta vidare i era kanaler och era föreningar.

Varma hälsningar!

Susanne Söderholm, förbundschef

Jerring-rösta på Tove - så går det till

Om du tycker att Tove Alexandersson ska vinna Jerringpriset så ska du rösta. Helst flera gånger. Och fråga gärna dina klubbkompisar om de har röstat.

Det finns tre olika sätt att rösta och dessa kan såklart kombineras. Följande gäller:

1. RING - vill du lägga din röst på Tove är numret 099-206 11. Du kan ringa varje dag, samtalet kostar 3,60.

2. WEBBRÖSTA - rösta (helt gratis) via ett formulär som du hittar HÄR

3. RÖSTA VIA DUO-APPEN (också kostnadsfritt): Läs mer HÄR.

All info hittas här på Radiosportens hemsida.