03.05.2021

Kompensationsstöd till idrottsföreningar 2021

Idrottsföreningar kan ansöka om kompensationsstöd för ekonomiska konsekvenser av coronakrisen för perioden 1 januari till 30 april 2021.

Regeringen gav den 1 april 2021 besked om ytterligare stöd (totalt 1,35 miljarder kronor) till idrottsrörelsen till följd av coronapandemin. RF har uppdraget att fördela stödet till idrottsrörelsen varav delar av stödet fördelas som kompensationsstöd.

Föreningar kan ansöka om stödet enligt följande:

• Ansökningsperioden är från 7 maj till 19 maj kl 12.00 och gäller ekonomiska förluster för perioden 1 januari till 30 april 2021.

Om kompensationsstödet 2021

Syftet med stödet är att ge idrottsföreningar förutsättningar att överleva samt fortsatt kunna bedriva idrottsverksamhet och evenemang. Särskilt viktigt är att värna idrottsverksamhet och evenemang som bedrivs för och till förmån för barn- och ungdomsidrotten.

Nytt för kompensationsstödet 2021 är att föreningar inte kommer kunna söka stöd för helt nya evenemang* eller nya verksamheter som skulle genomförts under perioden 1 januari till 30 april, där beslutet om genomförandet skett under tiden för pandemin.  Undantag är om förbund tilldelat föreningar förbundsarrangemang såsom SM-tävlingar eller dylikt. Syftet är att kunna bygga stödet på verifierbara underlag och inte gissningar som skett under tiden för restriktioner.

Läs mer om ansökan och regelverk HÄR.

*med helt nya evenemang avses inte sanktionerade tävlingar som varit inplanerade i Eventor.