03.04.2016

Motionstränarutbildning Stockholm 15-17 april - Sista anmälan idag

Hur når vi fler vuxna nybörjare – och hur behåller vi dem i verksamheten? I helgen hölls en utbildning för bredd- och motionsledare i Göteborg och deltagarnas omdömen var minst sagt positiva: ”Hög nivå rakt igenom”; ”Vilket jobb och vilket material vi får tillgång till!”; ”Full av ny kunskap, inspiration och idéer”; ”Nu vill jag bara hem och köra igång”.

Intensivkursen har tillkommit som ett samarbete mellan Göteborg-Majorna OK och Svenska Orienteringsförbundets projekt Orientera - flera och mera.

I grunden ligger ett kurskoncept som arbetats fram av GMOK:s erfarna utbildare Christer Borg och Patrik Falk. Deras nybörjarkurs har visat sig vara mycket effektiv: två år efter kursen är över 40 procent av deltagarna kvar i klubben. Bland de som är kvar återfinns hela registret av orienterare från de som tränar sporadiskt med klubben till tävlingsorienterare med fullt engagemang i klubben. Det finns också ett par som satsat enbart på att bli förenligsledare utan att vara så aktiva själva.

Utbildningen som riktar sig till bredd- och motionsledare innehåller tre huvuddelar:

1. Hur genomförs en intensivkurs för vuxna nybörjare och hur bör klubben planera och agera för att behålla deltagarna?
  2. Hur marknadsföra nybörjarkursen för att nå önskade målgrupper?
  3. Hur skapar man en fullvärdig bredd och motionsverksamhet?

Som kursdeltagare får du allt material som du behöver för att genomföra en intensivkurs och under utbildningsdagarna får du dessutom tid och stöd för att ta fram din egen handlingsplan. Hela utbildningen är upplagd på ett sådant vis att den ska underlätta så mycket som möjligt för klubbledarna, som ska kunna fokusera på sin förenings specifika utmaningar och möjligheter.

Av feedbacken att döma har svensk orientering nu en utbildning som ger våra klubbledare inom bredd- och motionsverksamhet det stöd och den kunskap de behöver för att få till helheten. Riktigt kul! säger kursledare Tomas Stenström.

Vill du själv gå utbildningen?

Den 15-17 april är det dags igen, denna gång i Stockholm. Du anmäler dig via vår utbildningsportal, länk direkt till utbildningen. Anmälan senast 3 april.

Har du frågor eller funderingar ta kontakt med tomas.stenstrom@orientering.se