23.02.2016

Nu söker vi arrangörer till SM i orientering 2020

Vill ni vara med och arrangera SM 2020? Sök disciplinerna natt, långdistans, ultralång distans, sprint och sprintstafett. Skicka in ansökan senast 31 mars.

2016 står Blekinge som arrangörer, då med samtliga distanser förutom ultralång distans och USM. Den ultralånga distansen arrangeras den 2 juli av IK Standard och Ärla IF i samband med Eskilstuna Weekend. USM arrangeras av OK Tyr i Karlstad, Värmland.

Efter Blekinge står Örebro näst på tur. 2017 avgörs samtliga SM-tävlingar här och samtidigt arrangeras USM av Umeå OK i Västerbotten.

2018 avgörs alla SM-tävlingar i Småland med Jönköpingsalliansen som arrangör. USM arrangeras av Luleåklubbarna i Norrbottens i månadsskiftet augusti-september.

2019 sker en uppdelning av SM-tävlingarna så att Skånes OF står som värd för natt- och medeldistansorientering och stafett (skog). Hälsinglands OF kommer sedan att komplettera med de resterande disciplinerna sprint, sprintstafett, långdistans och ultralång distans. USM arrangeras av SOK Viljan i Småland.

2020 har Norrbottens OF redan tilldelats SMi medeldistans och stafett (skog).

Så söker ni

Följande discipliner går att söka inför 2020: natt, lång, ultralång, sprint och sprintstafett.

Ni som söker sprintdisciplinerna (individuellt och stafett) kan ta med i beräkningarna att programmet kan komma att kompletteras med ytterligare en disciplin. Anledningen är att Internationella Orienteringsförbundet, IOF, har beslutat följande:

• att dela upp världsmästerskapen i orientering vartannat år
• att 2019 arrangera det första mästerskapet med enbart skogsdiscipliner
• att 2020 arrangera det första mästerskapet med enbart sprintdiscipliner

IOF kommer i samband med VM 2016 i Sverige, Strömstad/Tanum, besluta om det urbana världsmästerskapet ska kompletteras med ytterligare en sprintdistans. Orsaken är att man vill arrangera lika många, tre stycken, discipliner för respektive VM.

Här finns mer info

Klicka dig in här så hittar du mer information om hur ni som klubb eller distrikt söker en eller flera SM-tävlingar.

De här noteringarna bör ni ha med er inför er ansökan:

• Det går utmärkt att söka både en enskild SM-tävling eller flera.
• Det går att söka som enskild klubb, flera klubbar i samarbete eller som ett helt distrikt. Om ni söker som en eller flera klubbar, tänk på att ansökan alltid ska passera distriktet.
• Det är också möjligt att gå ihop med klubbar utanför distriktsgränserna. Samtidigt är det, som tidigare nämnts, viktigt att intresseanmälan alltid går via distriktet eller distrikten.
• SM i långdistans arrangeras i mitten av september.
• USM arrangeras samma helg som SM i långdistans.
• Övriga discipliner natt, sprint och ultralång kan arrangeras vid annan tidpunkt och/eller i ett annat distrikt.
• Natt-SM arrangeras på våren innan Tiomila. Om intresse så ser vi gärna att det finns möjlighet att kombinera med en Swedish League-tävling samma helg. Swedish League-tävlingen kan även i klasserna DH21 arrangeras som World Ranking Event, WRE, men IOF beslutar om WRE-tävlingar 202 under hösten 2019.
• För SM ultralång finns ännu frågetecken. Beslut om distansens framtid kommer att tas på förbundsmötet i Umeå 11-13 mars 2016. Det här innebär att SM Ultralång distans kan plockas bort ur det nationella mästerskapsprogrammet.

Tidpunkter för arrangemangen

• SM Natt arrangeras i april månad. Notering: SM-tävling arrangeras sällan under påskhelgen och vi planerar att fortsätta frigöra påskhelgen för nationella tävlingar.
• SM Sprint arrangeras 5-7 juni, fredag-söndag. Exakt utformning av vilka sprintdistanser som ska arrangeras är fortfarande oklart.

Mer information och sista ansökningsdag

Här hittar ni mer info om förutsättningarna för SM-arrangörer. Sista ansökningsdag är 31 mars 2016.

Frågor?

Hör av er till Tommy Eriksson via tommy.eriksson@orientering.se eller 010-4765 370. Vid mer regelspecifika frågor kontakta Niklas Wrane niklas.wrane@orientering.se eller 070-6708105.