08.02.2022

Ny möjlighet ansöka om kompensationsstöd

Nu finns återigen möjlighet att söka kompensationsstöd för effekter av coronaviruset. Sista ansökningsdag är den 28 februari.
Idrottsföreningar, specialidrottsförbund och specialidrottsdistriktförbund har möjlighet att få kompensationsstöd för evenemang under perioden 29 september 2021 till 16 januari 2022.

För att vara stödberättigad ska föreningen eller förbundet ha haft ett intäktsbortfall eller drabbats av direkt ökade kostnader på grund av coronaviruset och de restriktioner och rekommendationer som myndigheterna utfärdat.
Förlorade intäkter eller merkostnader för föreningen måste uppgå till minst 50 000 kronor efter att föreningen räknat av eventuella minskade kostnader i övrigt samt eventuella bidrag. Det är enbart enskilda evenemang som är stödberättigade.
Syftet med stödet är att ge förutsättningar för föreningar att överleva samt fortsatt kunna bedriva idrottsverksamhet och evenemang. Särskilt viktigt är att värna idrottsverksamhet och evenemang som bedrivs för och till förmån för barn- och ungdomsidrotten.

Så ansöker du

Ansökan görs i IdrottOnline, i applikationen Idrottsmedel. Om du är inloggad i IdrottOnline på din förening eller förbund och har rätt roll så hittar du fliken ”Idrottsmedel” i menyn längst upp på sidan.

När du klickat in dig där finns en flik till vänster som också heter ”Idrottsmedel”. I denna flik ser du alla de stöd som för tillfället är möjliga för din förening att söka. Här klickar du upp ”Kompensationsstöd Evenemang 2021-09-29 - 2022-01-16“ och klickar på ”ansök” för att komma till ansökningsformuläret.

Ansökan ska göras senast 28 februari.
Läs Riksidrottsförbundets Fråga/Svar om kompensationsstödet.