20.05.2021

Nya riktlinjer för läger - Rikslägret ställs in

Från 1 juni öppnas möjligheten att åter arrangera läger och cuper för barn och unga. För orienteringens del är det dock klart att Rikslägret Sommar ställs in.
Sommarlovet är för många synonymt med idrottsläger och cuper. På dagens myndighetsgemensamma presskonferens aviserade Folkhälsomyndighetens Anders Tegnell att det från 1 juni åter ges klartecken att öppna upp för lägerverksamhet och cuper för barn och unga i mindre skala. Läs mer från FHM här.
- Orienteringssverige har en hel del läger inplanerade i sommar och det är ett efterlängtat besked att vi nu får lov att anordna läger. Vi har gått igenom Folkhälsomyndighetens föreskrifter och nu finns det uppdaterade riktlinjer för lägerverksamhet på förbundets hemsida. Jag vill dock understryka vikten av att ha en rutin på plats för hantering om sjukdomssymptom uppstår, säger Moa Olsson, barn- och ungdomsutvecklare på SOFT.
Här finns SOFT:s riktlinjer för lägerverksamhet från 1 juni.

Rikslägret ställs in

Dagens besked till trots står det nu klart att Rikslägret Sommar som skulle arrangerats på Idre Fjäll 27 juni-2 juli ställs in. Detta då Svenska Orienteringsförbundet bedömer att antalet anmälda, nästan 500 deltagare, inte ryms inom ramen för "lägerverksamhet i mindre skala".
- Det är ett otroligt tråkigt beslut att fatta, inte minst då jag vet hur laddade och hoppfulla de anmälda deltagarna och ledarna är. Givet besked från FHM är det ändå tydligt för oss att vi inte kan genomföra Rikslägret på ett smittsäkert sätt. Vi skulle helt enkelt vara alldeles för många, säger Moa Olsson.
Rikslägret ställs in helt. Det innebär att ingen träningsverksamhet kommer att erbjudas från SOFT och stugorna avbokas. Inga deltagaravgifter kommer att tas ut.

U25-camp genomförs

U25-camp har totalt 16 anmälda och här är bedömningen att vi kommer att kunna genomföra det, men med anpassningar. Mer information om U25-camp kommer att skickas ut till anmälda deltagare inom kort.

Riktlinjer för tävlingar från 1 juni dröjer

Riktlinjer för tävlingar från 1 juni dröjer ytterligare.
- Vi inväntar mer detaljerad information. Innan dess kan vi inte uppdatera riktlinjerna, säger Tomas Stenström, idrottschef.