22.05.2019

Orienteringsskytte och Svensk orientering i samarbete

Orienteringsskytte och Svensk orientering har inlett ett samarbete. Orienteringsskyttarna får använda tävlingssystemet Eventor för anmälan och tävlingsprogram mot en årlig licensavgift.

Orienteringsskytte, eller OL-skytte som det oftast kallas, tillhör Mångkampsförbundet, men de flesta utövare och klubbar är redan verksamma inom orienteringssporten. Därför var det naturligt för orienteringsskytte att använda Eventor och nu har Svenska Orienteringsförbundet och Mångkampsförbundet slutit ett samarbetsavtal där Orienteringsskytte får använda Eventor mot en årlig licensavgift.

- Eftersom de flesta utövare och klubbar redan är med i Eventor så behöves endast små anpassningar för att Eventor även skulle fungera för orienteringsskyttarna. Det räckte i stort sett med att lägga till en femte gren till orienteringens fyra så kan man använda Eventor fullt ut, säger Niklas Wrane som bland annat jobbar med SOFT:s utveckling av Eventor.

- Det känns bra att vi kan hjälpa andra förbund, samtidigt som det ger ett visst ekonomiskt bidrag till vår egen verksamhet, säger Idrottschef Tomas Stenström.