10.03.2020

Regeringen stoppar större evenemang – senaste nytt om coronaviruset

Regeringen har efter förslag från Folkhälsomyndigheten beslutat att allmänna sammankomster med över 500 personer förbjuds. Förbudet gäller hela landet och tills vidare.

Hur ska vi orienterare agera för att inte öka spridningen av coronaviruset? Vilka typer av arrangemang kan funka? Vad kommer att ställas in?

Spridningen av coronaviruset väcker många frågor och såväl enskilda medlemmar som arrangörer har hört av sig till Svenska Orienteringsförbundet, som strävar efter att snarast återkoppla med tydlig information.

Regeringens beslut om förbud, vilket meddelades under onsdagskvällen, kommer efter Folkhälsomyndighetens förslag (hemställan) med anledning av tisdagens höjda risknivå för spridning av coronavirus i Sverige. Förbudet gäller från och med midnatt den 11 mars.

Riksidrottsförbundet samlar under torsdagen företrädare för specialidrottsförbunden (SF) för att diskutera hur begränsningen av allmänna sammankomster påverkar olika evenemang inom idrottsrörelsen, och hur idrottsrörelsen gemensamt bäst hanterar detta.

Svenska Orienteringsförbundet återkommer så snart som möjligt med mer information kring hur beslutet om begränsningar av folksamlingar påverkar svensk orientering.

När det gäller generella råd och rekommendationer kopplade till coronaviruset och sjukdomen covid-19 hänvisar vi till Folkhälsomyndighetens samlingssida. Där finns de senaste uppdateringarna om smittspridning, riskbedömning, resor med mera.