05.05.2022

Ryska och belarusiska deltagare på Tiomila – det här gäller

Här kommer en gemensam uppdatering från SOFT och Tiomila.
Det har inkommit frågor om vad som gäller för ryska och belarusiska deltagare på svenska värdetävlingar i allmänhet och Tiomila i synnerhet. Här kommer därför en gemensam uppdatering från SOFT och Tiomila.

Svenska Orienteringsförbundet var en av flera länder som skickade in en skrivelse till IOF för att ta avstånd för det som händer i Ukraina samt för att utesluta Ryssland och Belarus som medlemsländer i IOF (Länk till tidigare nyhet).

Gällande Sverige så kommunicerade SOFT den 8 mars ut vad som gäller för svenska tävlingar och varför, och dessa gäller fortsatt, länk till nyhet här.

Kortfattat gäller följande för deltagande på svenska tävlingar inklusive Tiomila:

• Att deltagande av ryska och belarusiska lag samt deltagande för ryska och belarusiska föreningar inte tillåts.
  • Att ryska och belarusiska aktiva som tävlar för svenska eller andra klubblag utanför Ryssland och Belarus tillåts att delta om den aktive var medlem i föreningen före 4 mars 2022.
  • Det är föreningarna som har ansvar för att SOFT:s beslut följs. Det är föreningarna som utifrån läget, specifika förutsättningar för föreningen och individerna beslutar om man vill ha med deltagare från Ryssland och Belarus.  Viktigt att beslutet är förankrat i föreningen.
Vi vill ta tillfället i akt och önska alla lag stort lycka till i helgen! Det är så kul att väntan nu är över och att vi får uppleva en Tiomilahelg igen!

Hälsningar

Susanne Maarup, Förbundschef Svenska Orienteringsförbundet