Så avgörs Swedish League 2020
06.03.2020

Så avgörs Swedish League 2020

Om en månad, den 4 april, drar årets Swedish League igång med SM i ultralång distans i Västervik. Nytt för i år är att ligan spänner över hela året. Förutsättningarna är klara, bland annat att fem av åtta deltävlingar räknas inför jaktstartsfinalen.

Swedish League är Sveriges högsta serie i orientering, och snart drar den igång.

2020 kommer den att omfatta deltävlingar såväl vår som höst och en betydande del av loppen kommer att vara sådana som landets bästa orienterare ändå springer; SM-tävlingar och viktiga testtävlingar.

- Att vi låter fler SM-tävlingar ingå i Swedish League tror vi kan lyfta såväl ligan som SM-tävlingarna. Det känns också bra att ha en nationell liga som spänner över hela säsongen, det är logiskt på något vis, och de löpare som står som segrare i oktober kan med rätta titulera sig Sverigemästare i orientering, säger Tomas Stenström, idrottschef på Svenska Orienteringsförbundet.

- Genom att forma en serie av redan befintliga SM-tävlingar och andra viktiga lopp såsom VM- och världscuptest kommer vi att få fler deltävlingar i serien, samtidigt som vi får färre värdetävlingar totalt sett. Detta, plus det faktum att Swedish League-finalen flyttas från vår till höst, skapar mer luft i tävlingsprogrammet och ett mer hållbart tävlingsprogram för löpare, klubbledare och arrangörer.

Programmet

Så här ser programmet ut:

1) 4 april: SM, ultralång distans, Västerviks OK
2) 17 april: SM, natt, OK Österåker, Åkersberga
3) 8 maj/9 maj: Sprintdistans, seniorer, fredagen 8 maj och medeldistans, juniorer, lördagen 9 maj. Arrangörer: OK Roslagen, Norrtälje.
4) 10 maj: Långdistans, OK Roslagen, Norrtälje
5) 30-31 maj: SM, sprintdistans, Växjö OK
6) 28-29 augusti: SM, medeldistans, Boden/Luleå, Norrbotten
7) 19-20 september: SM, långdistans, Idefjordens SK och Kvillebys SK, Bohuslän-Dal
8) 26 september: Medeldistans, Almby IK, Örebro
9) 27 september: Final och jaktstart, förkortad långdistans, Almby IK, Örebro

Nya förutsättningar

För att kunna planera sitt tävlande funderar säkert många över förutsättningarna och framförallt hur många deltävlingar som räknas inför finalen.

- Av de åtta deltävlingar som finns att springa inför finalen räknas de fem bästa resultaten. Hela ligan avgörs som vanligt med en jaktstartsfinal över förkortad långdistans, säger Henrik Skoglund, projektledare för Swedish League på Svenska Orienteringsförbundet.

Även poängberäkningen har justerats något.

- Fortfarande gäller att varje poäng motsvarar en sekund inför jaktstarten, men den tidigare maxpoängen om 300 poäng för en deltävling har reducerats till 200 poäng. Anledningen är att fler deltävlingar räknas än tidigare och det på så sätt blir en tätare liga.

Alla förutsättningar för deltagare hittas HÄR

Från sidan med förutsättningar finns länkar till hur deltagarurvalet görs och hur den nya poängberäkningen fungerar.

Swedish League-hemsidan hittas HÄR.

Hög tid att ranka sig

Om du tänker delta i Swedish League är det viktigt att du rankar dig.

Sverigelistan, med det rankingfilter arrangörer använder för att gallra och seeda, har fått nytt utseende.

Rankingen ligger till grund för den seedning som görs i startlistan till alla Swedish League-tävlingar.

I årets liga ingår dessutom ett stort antal SM-tävlingar. För att få tävla om SM med individuell start är det ett krav att vara rankad. Det gäller SM i nattorientering, sprintdistans, medeldistans och långdistans.

Senast den 15 mars behöver du beställa ranking för att få ordinarie avgift.

- Läs mer: Hög tid att ranka sig

U23-cupen

U23-cupen är en cup i Swedish League som uppmärksammar de yngsta i seniorklasserna. Priserna för årets U23-cup är på väg att bestämmas och så snart de är klara kommer en egen nyhet.