27.11.2017

Storsatsning på ungdomar – vill du leda projektet?

Svensk orientering har en stadig och positiv utvecklingskurva och medlemmarna ökar i alla åldrar. Men nu ska vi bli ännu bättre!

Liksom de flesta andra idrotter har vi ett tapp i ungdomsåren, och det tänker vi ändra på. Vi är nämligen övertygade om att fler ungdomar kommer att fortsätta i vår verksamhet om de får möjlighet att själva skapa och leda orientering.

Svenska Orienteringsförbundet söker nu en projektledare som jobbar dedikerat med att att inspirera och utbilda unga orienterare. Konceptet som ska utvecklas heter Ungoteket Riks och du som söker brinner för utbildning av ungdomar.

Tjänsten, en 50-procentig projektanställning på två år, handlar huvudsakligen om att utveckla och driva en nationell variant av det regionala konceptet Ungoteket, vilket tagits fram av Västergötlands orienteringsförbund.

I jobbet ingår utveckling av konceptet, uppbyggnad av en hemsida samt marknadsföring. Tanken är att Ungoteket Riks ska vara en fortsättning på Ungoteket Lokalt. Deltagaren i Ungoteket Riks får fördjupa sig inom ett område, exempelvis kartritning, arrangemang och/eller ledarskap. Att sprida det lokala Ungoteket över hela landet ingår också i uppdraget.

Som projektledare kommer du att jobba nära Västergötlands projektorganisation samt barn- och ungdomsansvarig på Svenska Orienteringsförbundet. Du kommer att ingå i en idrottsenhet med ett tiotal medarbetare som bland annat jobbar med föreningsutveckling, utbildning, tävling och barn- och ungdomsfrågor.

Du som söker är van vid att leda projekt, du gillar att inspirera andra och är en skicklig kommunikatör. Ofta kommer du att prata med och inför folk, så det är viktigt att du trivs i den rollen. Sökande ska även vara initiativrik och pedagogisk och det är meriterande om du har digital kompetens och erfarenhet av marknadsföring.

Ungoteket lokalt
Ungoteket riktar sig till orienterande ungdomar, 14-25 år, som vill lära sig att skapa och leda orientering; alltså allt det som behövs för att träningar, tävlingar, läger och andra aktiviteter ska fungera. Den som är med i Ungoteket får tillsammans med andra ungdomar - från den egna och/eller andra föreningar - lära sig om att arrangera orientering, att sprida information, att vara ledare, att lägga banor, att rita kartor för att bara nämna en del. Och Ungoteket är mer än så – deltagarna får även chansen att använda sina nya kunskaper i ett projekt som de genomför tillsammans. Vad det är bestämmer deltagarna själva och det är också de som planerar och genomför, med stöd av en mentor och Ungoteket. Se filmen om Ungoteket och läs mer här!

Orienteringssportens potential är enorm – du ser hur vi bäst tar vara på den för engagerade unga.

Arbetstider och omfattning
Projektanställning, 2 år – vi tillämpar sex månaders provanställning.
50 procent anställning.
Resor i tjänsten förekommer.

Placering
Flexibel, men vi ser helst att sökande har nära till Stockholm eller Skövde.

Tillträde
2018-01-01

Ersättning
Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-11-15 och rekryteringsprocessen sker löpande under ansökningstiden. Ansökan med personligt brev och cv skickas till e-postadress: susanne.soderholm@orientering.se

För ytterligare information
Susanne Söderholm, förbundschef, 010-476 53 76, susanne.soderholm@orientering.se
Tomas Stenström, idrottschef, 076-315 11 04, tomas.stenstrom@orientering.se
Malin Carlsson, facklig kontakt Unionen, 0730-988 598, malin.carlsson@orientering.se

Svenska Orienteringsförbundet är ett av Sveriges större idrottsförbund med 600 föreningar och 83 000 medlemmar. Vi är en idrott för alla, med framgångsrika landslag, en omfattande tävlings- och ungdomsverksamhet samt aktiviteter som hittaut, naturpasset och motionsorientering för allmänheten. Våra medlemsföreningar arrangerar varje år runt 600 tävlingar och stora evenemang som O-Ringen och Tiomila. Vårt kontor ligger på Heliosgatan 3, 120 30 Stockholm.