03.07.2018

Svenska Orienteringsförbundet söker en Mark och Miljöutvecklare

Svenska Orienteringsförbundet utsågs nyligen till Årets idrottsförbund. För fjärde året i rad blir vi fler orienterare och på landslagssidan är vi det tredje mest framgångsrika förbundet i Sverige. Nu söker vi en Mark- och miljöutvecklare!

Naturen är orienteringssportens arena och nu söker Svenska Orienteringsförbundet en Mark- och miljöutvecklare, en ny roll som är central för svensk orienterings framtid. Mark- och miljöutvecklaren får huvudansvar för mark- och miljöfrågor och där kommer det också att ingå delar av kart- och banläggningsansvar, där markfrågan ingår.

Svensk orientering mår alldeles utmärkt – medlemmarna blir allt fler, landslagen levererar, motionsformerna utvecklas och vi har mängder av arrangemang i världsklass.

Samtidigt finns utmaningar, och en av dessa handlar om vår arena; naturen. Tillgången till naturen, en grundförutsättning för vår idrott, kan inte tas för given och därför anställer vi nu en mark- och miljöutvecklare, som får huvudansvar för denna nyckelfråga.

Arbetsuppgifter
Tjänsten, som är en heltidsanställning med tillträde i höst, kommer att rymma ett antal arbetsuppgifter där dessa är de som vi ser som de viktigaste:

• säkerställa god tillgång till mark över hela året och i hela Sverige för att vi ska kunna bedriva vår verksamhet
  • säkerställa att våra arrangemang är hållbara och att vi tar miljöhänsyn när vi planerar och genomför arrangemang, stora som små.
  • ansvarig för kompetenshöjning i mark och miljöfrågor inom och utanför svensk orientering
  • skapa nätverk och goda relationer inom nyckelorganisationer såsom Naturvårdsverket, länsstyrelser, Svenskt Friluftsliv med flera
  • ansvara för att vi har en effektiv och hållbar kartframställning där markfrågan beaktas, från idé till godkänd karta
  • sammankallande för våra expertgrupper; SOFT:s kartgrupp samt SOFT:s Mark och miljögrupp

Mark- och miljöutvecklaren kommer att ingå i SOFT:s Idrottsenhet, som är ett starkt team med bred kompetens och erfarenhet. Förutom idrottsenheten kommer Mark- och miljöutvecklaren ha ett stort antal människor som stöd och hjälp, förutom ovan nämna expertgrupper även distriktsansvariga inom respektive ansvarsområde.

Personliga egenskaper
Du som söker tjänsten är driven, skapar goda relationer och brinner för att utveckla svensk orientering genom de viktiga områdena mark, miljö och karta. Du trivs med att ha huvudansvaret men förstår också att det är genom att skapa ett starkt team som vi når våra mål på bästa sätt.

Vidare är det viktigt att du är effektiv och motiverande i din kommunikation och att du engagerar personer i din omgivning. Du ser lösningar, inte problem, och du gillar att arbete såväl strategiskt som mer ”hands on”. Du har hög social kompetens och ser fram emot att möta och lära känna nya människor.

Dina sociala och kommunikativa förmågor är viktigare än specifik saklig kompetens.

Kvalifikationer och meriter
Vi tror att du har en skoglig högskoleutbildning eller har på annat sätt skaffat dig en gedigen kunskap för att förstå djur och natur och samspelet med människan. Det är meriterande om du har kompetens inom jakt- och viltområdet.

Du bör ha insikt i orientering. Det är meriterande om du har varit tävlingsledare, banläggare och/eller kartritare eller genom andra roller inom orienteringen fått god insikt i inom arrangemang, karta och banläggning.

Det är även meriterande om du har jobbat med utbildning, då vi ser att kompetenshöjning är en viktig del av tjänsten.

Arbetstider och omfattning
Heltid, tillsvidare – vi tillämpar sex månaders provanställning.

Placering
Önskvärt på Svenska Orienteringsförbundets kansli i Stockholm.

Tillträde
Under hösten.

Ersättning
Fast lön.