16.09.2016

Två års avstängning för grov regelöverträdelse på O-Ringen

Under O-Ringen i Sälen uppdagades att en deltagare i H55 Kort brutit mot tävlingsreglerna, en nyhet som fick stor medial uppmärksamhet. Mannen är nu avstängd från allt tävlingsdeltagande i orientering i Sverige under två år.

I slutet av O-Ringen 2016 diskvalificerades en deltagare i H55 Kort. Detta då tävlingsledningen ansåg sig ha bevis för att mannen skaffat sig otillåtna fördelar under etapp 1-4 genom att ha vistats i tävlingsområdet före start.

Svenska Orienteringsförbundets regelgrupp har utrett frågan och kommit fram till att mannen bröt mot regelverket. Regelgruppen, som var enig i sitt yttrande och förslag till beslut, har även funnit att mannen skaffat sig otillåtna fördelar vid O-Ringen 2014 och 2012.

Svenska Orienteringsförbundets styrelse har nu beslutat att mannen gjort sig skyldig till grov regelöverträdelse. I enlighet med Riksidrottsförbundets stadgar blir påföljden två års avstängning från allt deltagande i tävlingar arrangerade av Svenska Orienteringsförbundet (SOFT), distriktsförbund (OF) eller SOFT-förening.

Mannen har accepterat beslutet och avstängningen gäller från 15 september 2016 till 14 september 2018.

Här hittar du protokollet från styrelsens möte.