14.06.2016

Två nya ansikten på SOFT-kansliet

Svenska Orienteringsförbundet hälsar två nya medarbetare välkomna. Det handlar om Jörgen Hector, som ska arbeta med svensk orienterings utvecklingsplan, och Jenny Håkansson, som ska vikariera för barn- och ungdomsansvariga Malin Carlsson.

I höst går Malin Carlsson på föräldraledighet. Ersättare blir Jenny Håkansson, som vikarierar fram till augusti 2017. De arbetsuppgifter som ryms inom tjänsten handlar främst om utbildning i olika former samt barn- och ungdomsfrågor. Utbildningsdelen innefattar tränarutbildning och lärarfortbildning, RIG- och NIU-frågor och framtagande av utbildningsmaterial. Arbetsområden kopplade till barn och ungdom är exempelvis rikslägren, utveckling av PreO, MTBO och SkidO samt Idrottslyftet.

Håkansson, utbildad till systemtekniker inom tele- och datakommunikation samt grundskollärare årskurs 4-9 (matematik och idrott och hälsa), arbetar som arkitekt på Ericsson och driver parallellt ett eget företag. Som egenföretagare erbjuder Håkansson tjänster till föreningar, företag, individer och förbund inom företrädesvis idrott, friskvård och friluftsliv. Ett av hennes specialområden är utbildning inom orientering. Hon har skrivit en teoribok om orientering samt producerat Idébanken för Svenska Orienteringsförbundet. Håkansson hade även helhetsansvar för Rikslägret sommaren 2013.

- Jag älskar orientering och brinner för att få fler att vilja hålla på med vår fantastiska idrott, säger Håkansson, som också är en av utbildarna i SOFT:s tränarakademi.

Jörgen Hector påbörjar sin projektanställning i slutet av juni och kommer året ut att arbeta halvtid med svensk orienterings utvecklingsplan. Tidigare låg det arbetet på likaledes projektanställde Tomas Stenströms bord. Han blir nu Hectors handledare.

Utgångspunkten för Hector blir svensk orienterings befintliga utvecklingsplaner, men tanken är att föra in ett bredare perspektiv samt att addera modern forskning.

Svensk orienterings individuella utvecklingsplan har som övergripande funktion att alla ska kunna utvecklas utifrån sina förutsättningar och sin ambition. Utvecklingsplanen ska hjälpa utövare och ledare att förstå vad som krävs för att nå olika nivåer och hur man tar sig dit.

Hectors spetskompetens och huvudparten av hans yrkeserfarenhet härrör från marknadsundersökningsbranschen. Branschen kombinerar marknadsföring med statistik och analys. Han har jobbat på stora internationella företag och mindre, nischade konsultfirmor och har en bred erfarenhet av projektledning.

Hector har vidare erfarenhet av att som vuxen komma in i orienteringssporten och har via sina barn följ vägen från nybörjare till landslag.

- Jag har ett levande engagemang för svensk orientering. Jag ser många ledare med ett brinnande engagemang och intresse och jag ser gott om orienteringstekniskt kunnande som vi kommer att ta tillvara i den nya utvecklingsplanen, säger Hector som vid sidan av sin halvtid på SOFT kommer att arbeta vidare med sitt egna företag.