04.02.2022

Uppdaterad kartnorm för mountainbikeorientering

Normen för MTBO-kartor har kommit i en uppdaterad version och fått namnet ISMTBOM 2022. Alla kartor för deltävlingarna i Svenska cupen kommer att följa den uppdaterade versionen.

Den nuvarande normen för MTBO-kartor har funnits sedan 2010. Arbetet med en uppdaterad kartnorm har pågått sedan 2015. Under sommaren 2021 skickades ett slutgiltigt utkast ut till alla förbund och efter synpunkter slutfördes arbetet med den uppdaterade versionen i november 2021. IOF:s styrelse godkände normen på sitt senaste möte och nu finns den för nedladdning från IOF:s hemsida.

De största skillnaderna mot tidigare kartnorm är:

• Strukturen i dokumentet har designats om helt och hållet.
  • Innehållet i textavsnittet är omartbetat för att inkludera liknande grundelement som i andra kartspecifikationer.
  • Mer betoning på information om generalisering och korrekt grafisk implementering som leder till bättre läsbarhet av kartor.
  • Eftersom normen är baserad på kartnormen inom orienteringslöpning, ISOM, inkluderades relevanta kartsymboler från den senaste versionen, ISOM 2017-2.
  • Modifiering av vissa kartsymbolparametrar, inklusive spår- och stigsymboler.
  • Inkludering av kartsymboler som visar tillåten cykling utanför stig- och vägnätet..
  • Tillägg av flera nya kartsymboler relaterade till bannät, samt nya kartsymboler för sprintkartor.
  • Avsnitt med valfria kartsymboler som kan användas:
    • i de fall terrängkörning är tillåten.
    • i områden med få detaljer till hjälp för att orientera sig.
    • i de fall säkerheten behöver förbättras.
  • Exakt definition av symboler har lagts till.

Gäller alla MTBO-tävlingar - men med övergångsperiod

Den uppdaterade versionen gäller för kartor till alla MTBO-tävlingar framåt, men med en övergångsperiod för 2022. Alla kartor för deltävlingarna i Svenska cupen kommer att följa den uppdaterade normen.

För alla tävlingar är det i år extra viktigt att det framgår av inbjudan och tävling-PM att den uppdatetade normen har använts för att ta fram kartan till tävlingen.

För nedladdning

Den uppdaterade versionen av normen för MTBO-kartor kan laddas ner från IOF:s kartsidor.