02.01.2017

Vi söker journalist till orienteringsmagasinet Skogssport (1)

Orienteringssporten växer så att det knakar. Vill du vara med och skildra framtidens idrott i ord och bild? Nu söker vi en journalist till orienteringsmagasinet Skogssport.

Svenska Orienteringsförbundet är ett av Sveriges största specialidrottsförbund med 83 000 medlemmar, en siffra som stiger rejält för varje år.

Förbundet omfattar fyra grenar: orientering, skidorientering, mountainbikeorientering och precisionsorientering och Sverige tillhör världstoppen. Parallellt med vår elitverksamhet jobbar vi kontinuerligt med målet att attrahera ännu fler till sporten.

Tidningen Skogssport, som startade redan 1947, är Svenska Orienteringsförbundets officiella magasin. Tidningen som har cirka 7 000 prenumeranter utkommer med tio nummer per år. Skogssport har en stark ställning i orienteringsrörelsen och följer sporten såväl nationellt som internationellt. Under 2017 har vi som målsättning att även lansera en digital och utvecklad version av magasinet, ett viktigt komplement till papperstidningen.

På redaktionen jobbar två heltidsanställda journalister som ansvarar för utformning, innehåll och utveckling. I början av nästa år går en av dem vidare i karriären så nu söker vi en vass ersättare.

Du som söker tjänsten är givetvis en god skribent. Du kan även fotografera och redigera i InDesign och vi förutsätter att du även har ett brinnande idrottsintresse.

Tidningen produceras i InDesign och jobbet medför en hel del resande, såväl inom som utom Sveriges gränser. Språkkunskaper i engelska är ett krav och god känndedom om orienteringssporten är meriterande.

Vi tror att du är en person som har lätt för att samarbeta och tycker om en mindre arbetsplats i en ideell organisation.

Skogssportsredaktionen ansvarar tillsammans med förbundets kommunikationschef för att nyhetsbevaka och rapportera kring svensk orientering. I arbetet ingår därför även att skriva och skicka ut pressmeddelanden samt att uppdatera förbundets och Skogssports hemsida. Huvudansvaret för dessa sysslor ligger dock på kommunikationschefen.

Din arbetsplats kommer att vara i Stockholm eller i Falun, men du kommer att se stora delar av Sverige och världen.

Välkommen att söka ett väldigt spännande jobb!

Körkortskrav

B

Arbetstider och omfattning

Tillsvidare – vi tillämpar sex månaders provanställning