02.06.2021

275 000 kronor till Hittaut

Svenska orienteringsförbundet har fått bidrag på 275 000 kronor för att öka kunskapen om allemansrätten. Fokus kommer att ligga på deltagarna i friskvårdsprojektet Hittaut.

SOFT har fått bidrag av Naturvårdsverket på 275 000 kronor för att "öka kunskapen om allemansrätten". Framför allt kommer bidraget användas till att utveckla Hittaut, som vuxit alltmer i popularitet.

- Bidraget är välkommet och betyder att vi kan genomföra en rad aktiviteter. Vi planerar att skapa informativa och roliga filmer på temat ”vett och etikett när du hittar ut”; ta fram ett informationsmaterial kopplat till hittaut och allemansrätten att använda i sociala medier; samt skapa ett quiz för att deltagarna på ett lekfullt sätt ska kunna öva upp sina kunskaper om allemansrätten, berättar Linnea Börjars, bredd- och motionsutvecklare på Svenska orienteringsförbundet.

Vill ta ansvar för naturen

Satsningen på kunskapshöjningen om allemansrätten har en tydlig koppling till hur Hittaut vuxit de senaste åren.

- Vi vill säkerställa att påverkan på naturen blir så liten som möjligt när hittaut lockar ut alltfler människor i skog och mark. Vi vill bidra till svenskt friluftsliv och vara en självklar aktör som tar ansvar för vår natur och miljö. Målet med samtliga aktiviteter är att nå ut med information om allemansrätten till hittauts deltagare så att de kan fatta kloka beslut som är snälla mot naturen när de vistas ute, säger Linnea Börjars.

89 orter har checkpoints

Hittaut är inne på sitt fjortonde år. Projektet har vuxit kontinuerligt, och under förra året var det närmare 100 000 deltagare som hittade checkpoints på någon av de 57 olika orter som arrangerade hittaut.

Årets Hittaut-säsong är fortfarande bara inne på "första halvan". Hittills har redan 80 000 deltagare registrerat minst en checkpoint vilket indikerar att förra årets rekordnotering kommer att putsas ytterligare. Totalt går det nu att leta checkpoints på 89 orter.

- Intresset för hittaut har ökat otroligt mycket de senaste tre åren vilket betyder att vi måste arbeta aktivt på flera fronter för att hittaut ska kunna fortsätta att växa på ett hållbart sätt. Ett av dessa arbetsområden är att sprida kunskap om allemansrättens rättigheter och skyldigheter bland hittauts deltagare, säger Linnea Börjars, bredd- och motionsutvecklare på Svenska orienteringsförbundet.