30.05.2022

Ansök till Eldsjäl 2.0: Tredje utbildningsomgången

Nu är det dags för den tredje utbildningsomgången av Eldsjäl 2.0, ett utbildningsprogram för unga ledare och tränare mellan 18 till 25 år. Ansök senast den 10 juni.
Eldsjäl 2.0 är ett utbildningsprogram för unga ledare och tränare mellan 18 och 25 år. Utbildningsprogrammet är ett samarbete mellan Riksidrottsförbundet och Folkspel. Satsningen är framtagen utifrån Riksidrottsförbundets strategi 2025 som handlar om livslångt idrottande.

Svenska Orienteringsförbundet har som partner till Folkspel möjlighet att vara med i utbildningsprogrammet med två deltagare. Utgångspunkten är en kille och en tjej.

Framtidens ledare: Kaisa Rooba och Mattias Österdahl

Hittills har två utbildningsomgångar av Eldsjäl 2.0 genomförts. Den senaste avslutades i mars 2022. Svensk orientering har medverkat med två deltagare vid bägge tillfällena.

Kaisa Rooba och Mattias Österdahl är två unga orienteringsledare som fick chansen att utveckla sitt ledarskap genom Eldsjäl 2.0.

Både Mattias och Kaisa är aktiva orienterare, Kaisa representerar även det estniska landslaget i Skidorientering. Under senare år har de båda valt att engagera sig sina respektive klubbars ledarverksamhet.

Kaisa och Mattias såg programmet som en möjlighet att utveckla sitt framtida ledarskap.

– Jag brinner för orienteringen och utvecklingen av sporten. Det kändes som en stor möjlighet för mig att kunna utveckla något med hjälp av mentorerna. Det kändes även väldigt inspirerande att få möjlighet att ta del av erfarenheter från ledarskap inom andra idrotter, säger Kaisa.

– Jag har under ett par år varit intresserad av ledarskap. I min klubb har jag fått chansen att prova på att vara ledare och när jag såg utbildningen såg jag en möjlighet att utvecklas som person och ledare, berättar Mattias.

Tredje utbildningsomgången

Nu är det dags för den tredje utbildningsomgången. Den startar med en första träff i september 2022 och avslutas i samband med Eldsjälsgalan i april 2023. Totalt kommer cirka sju träffar att genomföras.

Dessutom kommer alla deltagare att genomföra ett eget projektarbete. Utbildningen omfattar totalt 120 utbildningstimmar. Syftet med utbildningen är att deltagarna ska stärka och utveckla det egna ledarskapet, bygga nätverk för erfarenhetsutbyte och rådgivande stöd samt våga prova och förverkliga egna idéer i projektform.

Ansök senast 10 juni

Anmäl ditt intresse om att vara med i utbildningsprogrammet Eldsjäl 2.0 till lars.greilert@orientering.se senast den 10 juni 2022.

I anmälan bör det finnas en beskrivning av dig själv och vilka erfarenheter du har av att vara ledare eller tränare. Du ska också kortfattat beskriva din projektidé.

Efter den 10 juni kommer Svenska Orienteringsförbundet att välja vilka två som får plats i utbildningsprogrammet och anmäla dessa till Riksidrottsförbundet. Om andra deltagande förbund inte utnyttjar sina platser kan det finnas möjlighet att fler från orienteringen kan delta.

Mer information

Har du frågor om Eldsjäl 2.0 kontakta gärna Lars Greilert på: lars.greilert@orientering.se.

Läsa mer om utbildningen via Riksidrottsförbundet eller 2021 års broschyr.

Toppbild: Kaisa Rooba som deltog i Eldsjäl 2.0. Fotograf: Tilda Andersson.