30.04.2021

Barn som orienterar får INTE tävla – "Orättvist hårt"

Under onsdagen meddelades att viss tävlingsverksamhet nu öppnas för barn och unga födda 2002 eller senare. "Tyvärr visade det sig att det inte gäller alla idrottande barn", säger SOFT:s ordförande Maria Krafft Helgesson.

Häromdagen meddelade såväl Folkhälsomyndigheten som Riksidrottsförbundet (RF) att tävlande återigen är tillåtet för barn och unga, under vissa premisser:

• För individuella idrotter maximalt en match eller tävling omfattande en tävlingsdag per utövare och vecka och att matchen eller tävlingen genomförs lokalt eller annars med ett begränsat resande.
  • För lagidrotter maximalt en match eller en endagstävling per lag och vecka och att matchen eller tävlingen genomförs lokalt eller annars med ett begränsat resande.

En väldigt glädjande nyhet för många idrottande barn runtom i landet. Vid uppföljande samtal med RF framkom emellertid att dessa lättnader inte gäller alla barn och unga i landet. Om tävlingsområdet är tillgängligt för allmänheten och inte kan avgränsas gäller regleringarna för offentliga tillställningar och allmänna sammankomster, vilka i nuläget tillåter högst åtta deltagare i offentliga tillställningar.

Således kan inga orienteringstävlingar arrangeras för barn och unga i nuläget. Något som inte framkom på något sätt av informationen i onsdags.

Svenska Orienteringsförbundets ordförande Maria Krafft Helgesson:

- Här måste något ha blivit väldigt fel från ansvariga myndigheter. För det första: hur är det ens möjligt att vi skiljer på barn och ungdomar som nu får tävla i vissa idrotter men inte i andra? Och kom inte och säg till mig att smittorisken är större i en skog än på en fotbollsplan! För det andra: hur kan nyhet publiceras där man låter påskina att lättnaden omfattar alla idrottande barn när det inte är sant? Vi som förbund vill alltid vara snabba att informera beslut till våra föreningar och nu hann detta bli direkt vilseledande vilket så klart är mycket olyckligt för alla våra barn och ungdomar som väntar på att få tävla.

- Vad ska jag svara till ungdomarna när de frågar varför de som springer orientering inte får tävla när deras kompis som spelar fotboll får tävla och spela match? Är inte alla barns och ungdomars hälsa och möjlighet till rörelse lika mycket värda? Jag undrar vilka signaler det här sänder från oss vuxna till våra ungdomar?

Svenska Orienteringsförbundet har genom hela pandemin betonat att minskad smittspridning är det viktigaste målet. Samtidigt har det i olika perioder varit helt uppenbart att restriktionerna slagit orättvist hårt mot idrotter som utövas utomhus och över stora områden, med liten smittorisk som följd. Nu är vi där igen, menar Maria Krafft Helgesson:

- Återigen åsidosätts idrotter som orientering, segling, löpning, cykel och så vidare. Jag är oerhört besviken, inte minst när orättvisan nu så tydligt drabbar barnen specifikt. Gör om och gör rätt, det är min tydliga uppmaning till dem som sitter på makten.

Nytt förslag ute på remiss

Mer på temat corona och restriktioner, för under fredagen skickade regeringen ut ett förslag på remiss: Ändringar i begränsningsförordningen avseende allmänna sammankomster och offentliga tillställningar. Där föreslås lättnader av vissa restriktioner den 17 maj, om smittoläget tillåter.

För orienteringens del är följande formulering den mest intressanta:

För idrottstävlingar utomhus i form av motionslopp eller liknande gäller inte andra stycket 3. Vid sådana tillställningar får i stället antalet idrottsutövare som samtidigt befinner sig i start-, tävlings- och målområdet sammanlagt uppgå till högst 150.

Antalet 150 är inte nytt i sammanhanget, till skillnad från datumet 17 maj. Svenska Orienteringsförbundet är en av remissinstanserna som nästa vecka deltar i ett remissmöte.

- Vi kommer att göra allt vi kan för att minska orättvisorna som finns i regelverket. Bromsa smittspridningen är alltid viktigast, men det finns ingen anledning till att utomhusidrotter som orientering ska ha tuffare restriktioner än exempelvis sittande publik eller handelsplatser, säger ordförande Maria Krafft Helgesson.