24.11.2021

David Hector får Silvastipendiet Care More 2021

Årets Silvastipendiat är David Hector, Snättringe SK, som får stipendiet för sitt driv att utveckla orienteringen.
Varje höst av Silva och Svenska Orienteringsförbundet ut Silva Care more-stipendiet till en person eller förening som gjort något extra för miljö, inkludering eller jämställdhet inom orienteringssporten.
I år heter pristagaren David Hector.
Redan vid 18 års ålder startade han 2013 sommarlägret Huddinge Wild Camp. David Hector var även en av de drivande krafterna bakom populära Stockholm Indoor Cup, som inspirerat andra arrangörer av inomhusorientering.

– David Hector är en lysande ambassadör för orienteringen och det som Silva Care More står för. Det känns fantastiskt kul att dela ut stipendiet till honom och jag hoppas att det inspirerar honom och andra att fortsätta det viktiga jobb som de gör för svensk orientering, säger Richard Jägerud, vd på Silva.

Tidigare var Silvastipendiet kopplat till prestation och resultat, men 2019 skiftades fokus från elit till ”Care more”, vilket ligger i linje med Silvas långsiktiga hållbarhetsstrategi.
Numera premieras de som inom orienteringssporten jobbar för att värna medmänniskor och vår planet. Genom att lyfta fram goda förebilder hoppas Silva och Svenska Orienteringsförbundet kunna inspirera och motivera fler inom orienteringssporten att satsa på dessa områden.

Vem som helst kan i början av hösten nominera en person eller förening som gjort något extra för miljö, inkludering eller jämställdhet inom orienteringssporten. I slutet av oktober utser Silvastiftelsens styrelse vem som ska få stipendiet om 25 000 kronor.